bazarnews

کد خبر: ۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
معاون اول رئیس جمهور در جمع خبرنگاران:
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قرار نیست قراردادهای نفتی به صورت لایحه به مجلس برود گفت: این قراردادهای جدید را امضا کردم و برای اجرا به دستگاههای مربوطه ابلاغ شد.
بازارنیوز- اسحاق جهانگیری در حاشیه جلسه روز یکشنبه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قراردادهای جدید نفتی در دولت به تصویب رسید این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ایرادهای وارد شده به این قراردادها رفع نشده است، گفت: قرارداد جدید را من دیروز امضا کردم و امروز ابلاغ شد.

قرار نیست قراردادهای نفتی به صورت لایحه به مجلس برود
جهانگیری با بیان اینکه قرار نیست این قراردادها به صورت لایحه به مجلس برود افزود: در قانون نفت که مصوبه مجلس است گفته شده است که شرایط عمومی قراردادهای نفتی در دولت تصویب شود و وزارت نفت در آن چارچوب عمل کند.

وی گفت: آنچه در دولت تصویب شده یک سری قوانین بالادستی است و یک سری شرایط عمومی است که وزارت نفت بر اساس آن با شرکت های خارجی قرارداد امضا می‌کند.

جهانگیری با اشاره به ویژگی‌های این شرایط عمومی افزود: وزارت نفت وقتی می خواهد قرارداد ببندد باید شرایط این مصوبه دولت را در آن قرارداد رعایت کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در مورد میادینی که تاکنون اکتشاف صورت نگرفته است یک جور سیاستگذاری کرده ایم و در مورد میادین مشترک نیز سیاست های دیگری اتخاذ شده است. همچنین در مورد بازیافت از چاه های موجود نیز شرایط دیگری تعیین کرده ایم و در واقع یک رئوسی مطرح شده است که در شرایط مختلف وزارت نفت باید قراردادهای متفاوت ببندد.

وی تصویب این قراردادها را یک کار استثنایی دولت نامید و ادامه داد: 8، 9 ماه بر روی این قراردادها کار شده است و تدبیر رهبری این بود که نظر منتقدان شنیده شود و تمام این نظرها در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب شد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: همان شرایطی که در جلسه ستاد تصویب شد در جلسه هیئت دولت نیز به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه 150 مورد اصلاح بر روی این قراردادها صورت گرفته است، ادامه داد: این قرارداد جدید 15ماده دارد و نظرهای همه آنانی که دغدغه داشتند و به دنبال توسعه ظرفیت نفت بودند لحاظ شده است.

جهانگیری با اشاره به کارشکنی برخی کشورهای منطقه در تصویب این قراردادها گفت: برخی کشورهای خارجی که با ما میادین مشترک دارند و دوست داشتند که ما در این میادین ظرفیت هایمان افزایش پیدا نکند، یک تیپی از آنان در داخل کشور خرج و هزینه می کنند که مانع قراردادهای ما بشوند اما قطعا به زودی قراردادهای نفتی بسته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تاکید بر این است که یک سبد از قراردادهای نفتی انجام گیرد لذا ما شرایط مختلفی را در این قراردادها پیش بینی کرده ایم که وزارت نفت بر اساس آن، قرارداد خواهد بست.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: