bazarnews

کد خبر: ۲۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
بانک های زیادی در کشور وجود دارند که از این بانک ها تنها چند عدد نظامی هستند که البته نقش زیادی در بی اثر کردن تحریم ها بر اقتصاد ایران دارند.
بازار نیوز - در بین بعضی اقتصاددانان نزدیک به دولت شایع است که بانک های نظامی اولا بخش بزرگی از بازار پول را در دست دارند و ثانیا در رده بندی بانک ها وضعیت نامناسبی دارند با همین نوع نگاه هم ادغام-و اگر شد قلع- بانک های نظامی را الویت می دانند. مرور بعضی گزاره ها ممکن است فرض این اساتید ارجمند را رد کند:
 
1 - نسبت دارایی بانک های نظامی -اعم از دارای مجوز یا در حال مجوز گیری- به کل دارایی بانک ها در ایران حدود 11 درصد است. نسبت به تعداد، این عدد برای هر بانک نظامی کمتر از میانگین کلی بانک هاست.

2 - به جز یک بانک تمام بانک های نظامی نسبت به میانگین کفایت سرمایه بانک ها تقریبا مساوی یا بهتر هستند.

3 - با توجه به ساختار نهادی بانک های نظامی و یکی بودن ذینفع واحد آن ها از لایه ای به بعد ،بازساختاردهی مالی آن ها نیاز به لایحه و قانون و تعریف یک نهاد واسط جدید ندارد و به سرعت ممکن است.

4 - فارغ از آن که ذاتا و فی البدایه وجود بانک های نظامی خوب است یا بد، تعدد تعداد بانک ها و نهادهای نظامی نقش فوق العاده مهمی در بی اثر کردن تحریم   HR3364  بر کل اقتصاد ایران دارد و  بالعکس هر نوع بانک نظامی ای که مولود ادغام چند بانک نظامی دیگر باشد به لحاظ تحریمی از لحظه تولد قفل است.

در دو یادداشت پیش از این اولا استدلال شده بود که ادغام بانک ها در بهترین حالت بی فایده است و بعد اضافه شد که اگر به هر دلیل بانک مرکزی به ادغام غلط بانک ها اصرار دارد شاید باید از ادغام نظامی ها شروع کرد. این گزاره  مربوط به قبل از نهایی شدن متن تحریم HR3364 بوده است و اکنون حفظ هر یک تابلوی بانک های نظامی برای افزایش تاب آوری اقتصاد ایران در مقابل تحریم تازه مهم و حیاتی است. در صورت امکان شرح مفصلی از علت این حقیقت ارائه خواهد شد.
 
از بانک های نظامی چه می دانید؟ 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: