bazarnews

کد خبر: ۲۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶
با حضور زنگنه و کمیسیون انرژی
کمیسیون انرژی مجلس در جلسه عصر امروز خود به بررسی قرارداد فروش گاز ایران به ترکیه با حضور وزیر نفت پرداخت.
بازار نیوز - اسدالله قره خانی با بیان این مساله اظهار کرد: کمیسیون انرژی مجلس عصر امروز در جلسه خود با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و مدیر عامل شرکت گاز به بررسی قرارداد فروش گاز ایران به ترکیه پرداخت.
 
وی افزود: بر اساس قرارداد ۲۲ ساله‌ای که منعقد شده بود گویا ترکیه در میانه کار با استناد به یکی از بندهای این قرارداد ادعا می‌کند که گاز تحویلی کیفیت لازم را ندارد و از طرف دیگر قیمت گاز تحویلی بالاتر از قیمت بین المللی است.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: طی یک مرحله ایران براساس رای دادگاه محکوم شده بود تا ۸۰۰ میلیون دلار پول ترکیه را برگرداند اما ترکیه مجددا در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ مدعی شده بود و پس از مذاکرات طولانی و وکلای حقوقی این موضوع به نتیجه نرسید.
 
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: نهایتا براساس یکی از بندهای قرارداد مستندات در دیوان داوری سوئیس جمع آوری شد و بحثی که ترکیه در خصوص گاز تحویلی و کیفیتش داشت مختومه اعلام شد، اما در مورد قیمت گاز هنوز مواردی مطرح بود.
 
قره خانی تصریح کرد: نهایتا دادگاه حکمی داد که ایران ۱.۹ میلیارد دلار اضافه دریافت داشته است و باید این پول را به ترکیه برگرداند. قبل از این هم در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ ، ۱۴.۵ میلیارد دلار دریافت پول گاز وجود داشته لذا حکم صادر شد که مبلغ ۱.۹ میلیاردی برگشت داده شود.
 
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ایران اعلام کرد که پول ندارد تا بپردازد مقرر شد تا گاز تحویل دهد و تا الان هم به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار این کار انجام شده  و مابقی هنوز مانده است.
 
وی ادامه داد: وزیر نفت بر این نظر بود که تمام تلاش‌شان را انجام داده‌ و از همه ظرفیت‌های حقوقی استفاده کرده‌اند.
 
قره خانی  همچنین بیان کرد: پس از اینکه باقی مانده مبلغ مورد نظر هم تحویل داده شود دیگر موردی وجود ندارد.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی در پایان اظهار کرد: ناصری نژاد نماینده شادگان نیز درخواست رفتن به کمیسیون قضایی را داد که کمیسیون انرژی با این درخواست موافقت کرد.
 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: