bazarnews

کد خبر: ۱۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
مردم به بازار نیوز پاسخ دادند
در نظرسنجی که در سایت بازار نیوز قرار گرفت مرم اعتقاد دارند برجام بزرگترین دستاورد 4 ساله دولت روحانی است و بعد از آن تورم و ثبات اقتصادی قرار دارد
به آخرین روزهای دولت یازدهم نزدیک می‌شویم. دولت روحانی در هنگام شروع کار در بخش اقتصادی با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بود. از یک طرف تحریم‌های سنگین پیکره اقتصاد ایران را به زنجیر کشید  و از سوی دیگر رکود تورمی حاکم در سال 92 نگرانی‌های بسیاری را برای اقتصاد به وجود آورده بود. دلیل نگرانی اقتصاددان‌ها از وضعیت حاکم به این دلیل بود که رکود تورمی را نمی‌توان با الاکلنگ تورم و رونق حل کرد، بلکه باید بخش عرضه اقتصاد و فضای کسب‌وکار با تغییرات بسیاری مواجه می‌شد. 

علیرغم کاهش تورم سه سال اول دولت روحانی  اما همچنان سایه رکود بر تولید ایران سنگینی می‌کرد، در سال چهارم دولت تورم به زیر 10 درصد رسید و تولید ناخالص داخلی به دلیل برجام و افزایش فروش نفت توانست رشد قابل قبولی بیابد. 

بازار نیوز در نظرسنجی که بر روی سایت قرار داد از شما خواست تا بزرگ‌ترین دستاورد اقتصادی 4 ساله دولت روحانی را انتخاب کنید.

تورم
هر چه به نزدیکی انتخابات می‌رسیم بحث درباره نرخ تورم روحانی داغ‌تر می‌شود. درباره این موضوع دو طیف موافق و مخالف دولت دیدگاه‌های مختلفی را بیان می‌کنند. طرفداران دولت می‌گویند تورم 9 درصدی سال 95 طی 25 سال گذشته تاریخ ایران بی‌سابقه است و باید از دولت بابت رسیدن به آن تشکر کرد. اما مخالفان دولت این‌گونه فکر نمی‌کنند. آن‌ها دو اشکال بر نرخ تورم می‌گیرند. گروهی می‌گویند تورم حاصله صحیح نیست و بانک مرکزی را متهم به دست بردن در آمار می‌کنند، موضوعی که ولی‌الله سیف ریس بانک مرکزی  نیز در مقابل آن واکنش نشان داد و گفت: خدشه به اعتماد مردم نسبت به روش‌های آماری، در عمل به بی‌اعتباری آن منجر می‌‌شود. اما گروه دیگری هستند که به استناد به افزایش 28 درصدی نقدینگی در سال 95 می‌گویند تورم در حال حاضر همانند آتش زیر خاکستر برای ایران است و درصورتی‌که نرخ‌‌های بهره پایین بیاید و یا به هر طریقی سرعت گردش پول افزایش یابد آنگاه در آینده شاهد بمب تورمی خواهیم بود. در این زمینه حتی یکی از سایت‌های مخالف دولت آینده تورمی ایران را با ونزوئلا  که دچار فروپاشی اقتصادی شده مقایسه کرده است. 

تورم چیزی است که به‌راحتی در زندگی تمام اقشار جامعه حس می‌شود. تمام مردم ایران با هر سطح درآمدی درصورتی‌که به مقایسه شرایط حال حاضر با سال 91 و 92 بپردازند تغییرات را متوجه خواهند شد و می‌توانند خود صحت آمارهای بانک مرکزی را بررسی کنند. 

در نظرسنجی قرار گرفته بر روی سایت 32 درصد مردم بزرگ‌ترین دستاورد دولت را کاهش نرخ تورم می‌دانند. 

برجام
مذاکرات 12 ساله ایران با کشورهای 1+5 در تیرماه سال 1394 به سرانجام رسید و قرار شد تحریم‌هایی که به دلیل برنامه هسته‌ای بر روی ایران گذاشته شده بود حذف شوند. بعد از توافق، موج امیدواری در بین صاحبان صنایع با ایجاد امکان صادرات مجدد محصولات  به کشورهای دنیا به وجود آمد. تحریم‌ها از دو موضوع عرصه را بر اقتصاد تنگ کرده بود. از یک‌سو تحریم‌های بانکی سبب شد صادرکنندگان و واردکنندگان داخلی امکان نقل‌وانتقال پول بین بانک‌های داخلی و خارجی را نداشته باشند. به‌عنوان‌مثال اگرچه بارها توسط دولت‌های غربی گفته شده بود که تحریم‌ها بر روی دارو تأثیری ندارد اما به دلیل عدم امکان برقراری با بانک‌های بین‌المللی شاهد کمبود برخی داروها در بازار بودیم. از سوی دیگر صادرات نفتی که حجم بسیار زیادی از بودجه دولت به آن وابسته است کاهش یافته بود. 

بعد از توافق و طی سال 1395 صادرات نفت ایران که در دوران تحریم‌ها 1 میلیون بشکه در روز بود به 3 میلیون بشکه رسید. در همکاری با بانک‌های بین‌المللی نیز گشایش‌هایی به وجود آمد اما به دلیل برخی نگرانی‌های که از سوی کشورهای غربی به بانک‌ها القاء می‌شود هنوز تمام مشکلات حل نشده است. 

در نظرخواهی انجام شده بزرگ‌ترین دستاورد دولت یازدهم را برجام می‌دانند و 45 درصد پاسخ‌دهندگان به آن رأی داده‌اند. 

اشتغال
علیرغم اینکه دولت روحانی اعلام کرده در سال 1395، 700 هزار شغل ایجاد کرده اما همچنان دولت به دلیل حجم بسیار زیاد قشر تحصیل‌کرده‌ای که وارد بازار کار می‌شوند با مشکلات متعددی مواجه است. نگرانی‌ها در این قسمت سبب شد تا مقام معظم رهبری سال 1396 را به نام اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید نام‌گذاری کند. 

تنها 1 درصد از پاسخ‌دهندگان بزرگ‌ترین دستاورد دولت را اشتغال می‌دانند. هرکسی که رئیس‌جمهور 4 سال آتی ایران باشد به‌طورقطع باید اشتغال را اولویت سیاست‌گذاری خود قرار دهد. 

ثبات اقتصادی
ثبات اقتصادی چیزی جز تغییرات شدید تورم، نرخ ارز، بهره و قوانین کشور نیست. دولت روحانی در این بخش با توجه به کاهش تورم و ثبات نرخ ارز عملکرد مناسبی داشته است و سیاست شوک‌های اقتصادی را نیز به طور کامل کنار گذاشته است. نزدیک به 20 درصد بازدیدکنندگان سایت بازارنیوز اعتقاد دارند بزرگ‌ترین دستاورد دولت ثبات اقتصادی بود. 

تولید و رشد
دولت در سه سال اول ریاست جمهوری خود همچنان با شرایط رکودی مواجه بود. اما بعد از برجام و به‌واسطه افزایش فروش نفت در سال 95 توانست طبق آمارهای بانک مرکزی به رشد 11.9 درصدی دست یابد. اقتصاددان‌ها بارها درباره نگرانی‌های پیرامون رشد نفتی تذکر داده‌اند و آن را هموار کننده مسیر توسعه کشور نمی‌داند. 

تولید و اشتغال دو متغیری هستند که بسیار با یکدیگر گره خورده‌اند. دولت اگر می‌خواهد وضعیت اشتغال را در کشور بهبود ببخشد باید به دنبال تولید  باشد و در این زمینه محیط اقتصادی را برای فعالیت بنگاه‌های خصوصی هموار نماید. 

تنها 2 درصد مردم تولید و رشد را بزرگ‌ترین دستاورد دولت می‌دانند. دولت دوازدهم برای برآورده کردن بزرگ‌ترین نیاز مردم موانع بسیار زیادی را پیرامون خود خواهد دید.


برجام بزرک‌ترین دستاورد دولت روحانی است
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: