bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

 

 

انواع مختلفی از سیستم های حضور و غیاب وجود دارد که توسط سازمان ها برای مدیریت و ثبت تردد پرسنل استفاده می‌شوند. تکنولوژی مورد استفاده در ساخت این سیستم‌ها مهمترین شاخصه در تفاوت عملکرد و نحوه استفاده آن‌ها است. دستگاه‌های ساعت زنی رمزی، بیومتریک، کارتیRFID، سیستم های حضور غیاب آنلاین و سیستم مبتنی بر GPS متداول‌ترین سیستم‌های مورد استفاده هستند.در این مطلب به مهمترین فاکتورها در انتخاب دستگاه حضور و غیاب اشاره خواهیم کرد.

 

 

معرفی انواع تکنولوژی در دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب سنتی

دستگاه های ساعت‌زنی کارتی و رمزی به عنوان اولین نمونه‌های سیستم حضور و غیاب مکانیزه به دلیل تکنولوژی ساخت ساده و کم هزینه از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. ثبت تردد و احراز هویت در این دستگاه ها با استفاده از کارت پرسنلی یا رمز عبور انجام می شود. هرچند بازار این محصولات با روی‌کار آمدن سیستم‌های کنترل تردد بیومتریک نسبت به گذشته افت چشم‌گیری داشته است.

انواع دستگاه حضور و غیاب کارتی بر اساس عملکرد

سیستم کارتی تماسی

در این مدل از دستگاه ساعت‌زنی به منظور ثبت تردد، نیاز به تماس مستقیم کارت با سنسور دستگاه است.

سیستم کارتی بدون تماس

نسل جدید دستگاه‌های کارتی که مجهز به فناوری FRID هستند، برای احراز هویت نیاز به تماس مستقیم کارت با دستگاه نیست. با قرار گرفتن کارت FRID در فاصله مشخصی از دستگاه به راحتی احراز هویت انجام می‌شود.

مزایا و معایب دستگاه‌های حضور و غیاب کارتی

مزایای دستگاه ثبت تردد کارتی

  • سرعت بالاتری در احراز هویت نسبت به نمونه‌های رمزی
  • هزینه کمتر و مقرون بصرفه نسبت به دستگاه‌های بیومتریک
  • امنیت بالاتر نسبت به روش‌های سنتی

معایب دستگاه ثبت تردد کارتی

  • ریسک بالای تقلب ( امکان ثبت تردد توسط سایر پرسنل)
  • گم شدن و یا فراموشی کارت ثبت تردد

 

معرفی انواع تکنولوژی در دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

استفاده از فناوری بیومتریک در سیستم‌های احرازهویت تحول بزرگی در این صنعت بوجود آورد. در سال های اخیر شاهد استقبال بی‌نظیر از دستگاه های کنترل تردد بیومتریک در سازمان‌ها و صنایع مختلف هستیم. استفاده از شاخصه‌های یکتا هموچون الگوی چهره، اثر انگشت، الگوی عصبی کف دست و عنبیه برای احراز هویت، امنیت بالای این سیستم‌ها را فراهم کرده است. سیستم‌های احراز هویت عنبیه در سازمان‌هایی با سطح بالای امنیت از جمله پایگاه‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با قرار گرفتن فرد در مقابل دستگاه یا قرار دادن انگشت در محل مخصوص، اسکنر یا دوربین دستگاه بیومتریک الگوی چهره، کف دست یا اثر انگشت فرد را شناسایی و با نمونه‌های موجود در دستگاه مقایسه می‌کند. با توجه به اینکه این شاخصه‌ها در هر فرد منحصر بفرد است، امکان تقلب و دور زدن دستگاه بسیار کم است.

مهم ترین مزایای خرید دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

دقت بالا

یکی از مهم ترین عواملی که ارزش خرید یک دستگاه ثبت تردد بیومتریک را چند برابر می کند رصد دقیق حضور پرسنل است. زیرا در این سیستم ها ورد و خروج پرسنل با دقت بسیار بالایی ثبت ونگهداری می شود و از این  رو محاسبه حقوق و دست مزد به راحتی انجام می پذیرد.

ثبت دقیق داده‌های تردد

در سیستم‌های کنترل تردد بیومتریک ریسک ثبت اشتباه داده‌های تردد بسیار کم است. بنابراین میزان اعتراضات پرسنل و هزینه‌های سربار سازمان به شدت پایین می‌آید. هرچند که استفاده از سیستم حضور و غیاب آنلاین در کنار دستگاه بیومتریک به دلیل دسترسی پرسنل به داده‌های تردد بهترین گزینه است.

ریسک پایین تقلب

در دستگاه های ورود و خروج کارتی و رمزی، امکان ثبت تردد یک پرسنل توسط سایرین وجود دارد اما با توجه به نوع تکنولوژی مورد استفاده در دستگاه‌های بیومتریک، ریسک تقلب و دور زدن دستگاه بسیار کم است.. بنابراین امکان ثبت تردد برای سایرین توسط کارمندان به هیچ عنوان وجود ندارد.

تقویت روحیه کارکنان

زمانی که کارکنان مشاهده‌گربرخورد درست و به جا با پرسنل خاطی هستند آنها دلگرم تر می شوند و سعی می کنند که به موقع سرکار حاضر شوند.

تسریع در محاسبه حقوق و دستمزد

استفاده از روش های سنتی برای محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل کاری بس پر زحمت و هزینه بر است که می توان این روند را با استفاده از دستگاه های حضور و غیاب بیومتریک خودکار نمود چرا که اطلاعات ورود و خروج به طور دقیق توسط این سیستم ها ثبت و ضبط می شوند.

انواع دستگاه های ثبت تردد بیومتریک

در حال حاضر از فناوری های بیومتریک مختلفی بر روی دستگاه های حضور و غیاب استفاده می شود که در زیر اشاره مختصری به هریک خواهیم نمود:

اثر انگشت

یکی از پرطرفدارترین و پرکاربرترین دستگاه های بیومتریک، دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی است. که قابلیت ثبت هر ده انگشت یک فرد با یک شماره کاربری را دارد. از طرفی چون اثر انگشت منحصر بفرد می باشد امکان تقلب و جعل کردن در آن وجود ندارد.

تشخیص چهره

دستگاه ثبت تردد تشخیص چهره یکی از محبوب ترین سیستم ها در سال های اخیر شناخته شده است که با اسکن چهره حتی با ماسک و عینک، شناسایی و ثبت اطلاعات را انجام می دهد. در یک مطلب 0 تا 100 دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره  را به طور مفصل توضیح داده ایم.

عنبیه

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه یا چشمی یکی از جدیدترین و دقیق‌ترین فناوری‌هایی است که در حوزه شناسایی و ثبت ورود و خروج کارکنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه توسط دوربینهایی عنبیه چشم را اسکن کرده و تردد شخص را ثبت می‌کند.

تشخیص صدا یا گفتار

دستگاه های ثبت تردد تشخیص صدا یکی از راه حل های جدید ثبت تردد است که در آن با تشخیص صدای کاربران اطلاعات ورود و خروج آنها را ثبت می زنند. در واقع با استفاده از الگوریتوم های ماشین لرنینگ به کاوش تن صدای پرسنل در پایگاه داده می پردازد و در نهایت آن را تایید یا رد می نمایید.

 

اسکن کف دست

سیستم حضور غیاب بیومتریک کف دست با استفاده از الگوهای رگهای خونی کف دست، عمل شناسایی و ثبت تردد را انجام می‌دهد. این سیستم نیز دقت بسیار بالایی در شناسایی دارد. منبع گردآوری اطلاعات وب سایت نانوتایم به نشانی www.nanotime.ir

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: