bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس ضمن انتقاد از فرار مالیاتی برخی مشاغل، گفت: با آغاز به کار سامانه مودیان، داده‌های همه مودیان به صورت شفاف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت؛ اکنون با تقاطع گیری این اطلاعات، فرار مالیاتی افراد کاهش و نظام مالیاتی کشور عادلانه شد.

سامانه مودیان نظام مالیاتی کشور را عادلانه کرد

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علیرضا پاک فطرت» عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با بازارنیوز با تاکید بر اصلاح نظام مالیاتی کشور، اظهار کرد: این موضوع در دولت سیزدهم به خوبی درک شده و تاکنون هم اقدامات خوبی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان مثال، راه اندازی سامانه مودیان از جمله کار‌هایی بوده که در طول یک الی دو سال گذشته در راستای داده محور کردن مالیات ستانی به وقوع پیوسته است.


این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نظام مالیاتی کشور اکنون در حال حرکت به سمتی است که با رسیدن به آن در آینده نزدیک، عملکرد مالی مودیان براساس کد ملی بررسی می‌شود. در چنین شرایطی، امکان برخی سوءاستفاده‌های اقتصادی مانند پولشویی از بین می‌رود و سپس شفافیت بیشتری در محیط اقتصادی کشور حکم فرما ایجاد می‌شود. مطمئناً به هر اندازه که از روش‌های سنتی مالیات ستانی فاصله بگیریم، به همان اندازه شرایط اقتصادی کشور شفاف‌تر و بهتر می‌شود.


وی گفت: با توجه به سیاست‌هایی که در طول چند سال اخیر در حوزه مالیاتی به اجرا درآمده، به نظر می‌رسد که نظام مالیاتی کشور در مسیر درستی قرار گرفته و در آینده شاهد اتفاقات مثبتی همچون هوشمند و در عین حال عادلانه‌تر شدن این ساختار خواهیم بود.


پاک فطرت تأکید کرد: در حال حاضر هدف از شفافیت در نظام مالیاتی کشور این نیست که به ناحق از کسب و کار‌ها مالیات گرفته شود، بلکه باید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که هر صنفی به تناسب درآمدش مالیات بپردازد و سهمی در تامین درآمد‌های مالیاتی دولت داشته باشد.


این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در این میان مجلس هم باید نظارت کافی داشته باشد که از محل مالیات‌های دریافت شده صرف پرداخت حقوق کارمندان نشود، بلکه این منابع برای عمران و آبادانی کشور و پیشبرد پروژه‌های زیرساختی خرج شود.


وی همچنین درباره تمرکز بر مالیات گیری عادلانه از مشاغل خاص مانند آهن و طلافروشان، رستوران داران، املاکی‌ها، آرایشگاه‌های زنانه، پزشکان و وکلا هم گفت: مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از این مشاغل خاص جزو اختیارات سازمان امور مالیاتی کشور بوده و اکنون هم تمامی امکانات برای تحقق این امر برای این سازمان فراهم شده است.

پاک فطرت ادامه داد: سازمان امور مالیاتی کشور باید به طوری عمل کند که مالیات‌ستانی عادلانه‌ای برای تمامی مودیان محقق شود، تا در این شرایط داشته باشیم و هر کسی متناسب با درآمدش مالیات بپردازد. تا کنون دولت عملکرد خوبی در زمینه وصول مالیات عادلانه و هوشمند داشته و سامانه‌های مالیاتی جدید مانند سامانه مودیان نقش پررنگی در هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور داشته است.


این عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه مودیان و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سپس هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور یکی از مهم‌ترین کار‌هایی بود که در سال ۱۴۰۱ توسط دولت و مجلس محقق شد.


وی تصریح کرد: با آغاز به کار سامانه مودیان، داده‌های مورد نیاز برای اخذ مالیات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت. تقاطع داده‌های سامانه مودیان با دستگاه پوز و حساب بانکی فعالان اقتصادی، زیرساخت لازم برای اخذ مالیات هوشمند را برای حاکمیت فراهم کرده است.


پاک فطرت خاطرنشان کرد: تحقق چنین زیرساختی به این معناست که دیگر خبری از نظام مالیاتی ممیز محور و سلیقه‌ای نیست و مشاغل خاص دیگر مانند سابق نمی‌توانند در سایه ضعف‌‎های نظام مالیاتی کشور مرتکب فرار مالیاتی شوند.


این عضو کمیسیون عمران متذکر شد: یکی از مطالبات مهم مجلس از وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور، مربوط به مشاغل است که هنوز توسط این سازمان شناسایی و کشف نشده است. با شناسایی این مودیان، فعالان مشاغل زیرزمینی هم مشمول مالیات می‌شوند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: