bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
افزایش میزان مصرف گاز در بخش خانگی، گزینه قطعی گاز صنایع را پیش روی مسئولان قرار داده است. صنایع فولاد و پتروشیمی هم در اولویت قطعی گاز قرار دارند. اما چه وسایلی بالاترین میزان مصرف گاز را در منازل دارند و قطعی گاز چه تبعاتی برای تولید و اقتصاد دارد؟

به گزارش بازارنیوز به نقل از اقتصاد 100؛ مسئولان شرکت ملی گاز به تازگی عنوان کرده‌اند که اگر مصرف گاز خانگی و تجاری کاهش نیابد، احتمال قطعی گاز و اعمال محدودیت برای نیروگاه‌ها وجود دارد. تهدید قطع گاز برای صنایع در حالی است که طی تابستان نیز قطعی‌های مکرر و بدون برنامه برق موجب ضرر و زیان تولید و بنگاه‌ها شد.

 

براساس آمارها طی 10 روز گذشته میزان مصرف بخش خانگی و تجاری، 1.5 برابر افزایش یافته است و این میزان افزایش با اعمال محدودیت باید جبران شود. این در حالی است که طی روزها و ماه‌های‌ آینده به دلیل سرد شدن هوا میزان مصرف افزایش بیشتری خواهد یافت.

اجاق گاز، رادیاتور، شومینه، بخاری، انواع سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دیگر، آبگرمکن و... از جمله وسایلی هستند که بالاترین میزان مصرف گاز را در منازل دارند و با شروع فصل سرما میزان استفاده از آنها افزایش می‌یابد.

در حال حاضر میزان مصرف خانگی گاز، حدود 460 میلیون متر مکعب است یعنی بیش از 50 درصد به بخش خانگی و تجاری اختصاص دارد.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد 100 با بیان اینکه سناریوی تکراری قطع گاز و برق چند سالی است که به صنایع آسیب می‌زند، گفت: قطع انرژی صنایع حتی برای چند ساعت و راه‌اندازی مجدد آن خسارت زیادی به تولید وارد می‌کند.

او با بیان اینکه نیروگاه‌ها و تجهیزات فرسوده نیز سالهاست توان تولید برق و گاز مطابق با نیاز بخش خانگی و صنایع را ندارند، گفت: این مشکلات صنعت را نشانه گرفته است و بار جدیدی بر دوش تولید است که نهایتا به بخش مصرف نیز فشار می‌آورد.

در سالی 1400، ۲۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شد؛ از مجموع این مقدار گاز مصرف‌شده،  ۱۲۲ میلیارد مترمکعب سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب سهم صنایع عمده و ۷۱ میلیارد مترمکعب گاز تخصیص یافته به نیروگاه‌ها بوده است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: