bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
صبح امروز و دقایقی قبل از شروع معاملات با بروز این اشکال در سامانه، معاونت عملیات بازار با انتشار اطلاعیه ای از آغاز معاملات در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح بجای آغاز رسمی معاملات روزانه در ساعت ۹ صبح خبر داد.
بازار نیوز - با رفع نشدن ایرادها، بار دیگر با انتشار پیام جدید از طرف معاونت بازار، شروع معاملات به ساعت 10 و 2 دقیقه موکول شد.اما بلافاصله در دقایقی بعد انتشار پیامی جدید از سوی ناظر بازار تعجب سهامداران و فعالان بازار را برانگیخت؛ پیامی که این بار شروع معاملات را منوط به اعلام آن در اطلاعیه های بعدی کرد.

در اطلاعیه بعدی و برای چهارمین بار در روز جاری، معاونت بازار ساعت شروع معاملات را 10 و 10 دقیقه صبح اعلام کرد و در نهایت برای پنجمین دفعه زمان شروع معاملات در فرابورس 10 و 12 دقیقه اعلام شد.

بالاخره در ساعت 10 و 10 دقیقه صبح امروز  انتظارات معامله گران به سر رسید و معاملات بورس و فرابورس شروع شد. معاملاتی که درنهایت کمترین حجم معاملاتی را رقم زد و ابطال معاملات اوراق گواهی در بورس کالا را نیز در پی داشت.

در همین ارتباط دقایقی پس از پایان معاملات امروز بازار سهام مدیر روابط عمومی بورس تهران بدون آنکه از سرمایه گذاران این بازار بابت ناهنجاری امروز عذر خواهی کند علت تاخیر آغاز  معاملات را ایراد سامانه سفارش گیری بورس عنوان کرده و به خبرگزاری صدا و سیما گفته است:« هیچ مشکلی در هسته مرکزی معاملات وجود نداشت.»

روحبخش ، مدیر روابط عمومی شرکت بورس درباره تاخیر دو مرحله ای در آغاز معاملات بورس با بیان اینکه « متاسفانه مشکل ایجاد شده در سامانه سفارش گیری معاملات بود که باعث تاخیر در بازگشایی بازار شد» عنوان کرده که به گفته او « کارشناسان » این بازار « مشکل را بررسی و برطرف کردند » اما وی در عین حال توضیح نداده در بازاری که همه فعالان آن بایت معاملات روزانه کارمزد به این شرکت پرداخت می کنند باید از چه کسی خسارت تاخیر در معاملات امروز را اخذ کنند.

در شرایطی که مدیر عامل شرکت بورس به عنوان سخنگوی این بازار از سوی هیات مدیره معرفی و انتخاب شده اما دلیل سکوت این مقام مسئول و سپردن توضیح در خصوص ناهنجاری های بازار به مدیر روابط عمومی این شرکت نیز از عجائب دیگر این بازار است که در مواجه با معامله گران بهت زده این بازار بدون اشاره به جزییات بیشتر ادعا کرده که « علت تاخیر فقط برای مطمئن شدن همکاران ما از برطرف کردن مشکل بوده است.»

شوک ناخواسته ناشی از این اختلال در کنار توقف طولانی مدت و تعداد بالای آنها در کنار  تصمیم های خلق الساعه از سوی نهاد بانک مرکزی درباره بانک ها و تحمیل زیان سنگین به سهامداران، انتشار آبشاری اوراق بدهی از طرف دولت و جذب نقدینگی های بازار ،گزارش های نامناسب از طرف برخی ناشران و حتی تایید اطلاعات غیر واقعی آنها از سوی حسابرس هم اکنون باعث ایجاد یک نوع ریسک روانی در بازار بورس تهران شده که با هر بار اختلال در سامانه این ریسک به اوج خود می رسد.

به نظر می رسد متولیان بازار سهام با بازیابی دوباره و اعتقاد به هدف غایی این بازار به عنوان دفاع از حقوق سهامداران و جلوگیری از تضییع  حقوق سهامداران خرد اگر نمی توانند از بار شوک های روانی بازار کمی بکاهند حداقل بر آن نیافزایند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: