bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
بازارنیوز گزارش می دهد؛
تحقیقات علمی در سراسر جهان نشان می‌دهد که مصرف اندک الکل هم می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای بدن انسان داشته باشد. این درحالی است که مشروب‌سازی‌ها با خریدن رسانه‌های دنیا، مانع اعلام این مضرات می‌شوند.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مشروبات الکلی، به عنوان یکی از نوشیدنی‌های مضر در جهان، مورد استفاده بیش از ۲.۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان در سال ۲۰۱۶ بوده است. الکل که مصرف آن در کشور ما غیرمجاز و جرم است، به طرق مختلفی در دسترس برخی افراد قرار می‌گیرد که همه آن‌ها یا قاچاق بوده یا به صورت خانگی تولید شده است.

الکل به تایید همه پزشکان و محققان سرتاسر جهان، برای بدن مضر بوده و طی مقالات مختلف به مضرات آن پرداخته شده است. به عنوان نمونه، در یک مقاله علمی که در سال ۲۰۱۹ توسط عابدین ایرانپور و نوذر نخعی در مجله Addict Health منتشر شد، بیماری‌زایی‌های الکل برای بدن مورد بررسی قرار گرفت.

در این مقاله آورده شده است:

محققان انگلیسی دریافته اند که بیشترین میزان مصرف دارو در جهان مربوط به افرادی است که از الکل مصرف می‌کنند. همچنین از سال ۱۹۹۵، مطالعات زیادی نشان داده که مصرف هر مقدار الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. با این حال، این مقالات، آستانه‌ای را برای ظهور اثرات سرطان‌زا از الکل مشخص نکرده و پیشنهاد دادند که بهترین راه برای جلوگیری از سرطان‌زایی، پرهیز از مصرف الکل است.
 

*سرطان، ثمره مصرف هر مقدار الکل

ثابت شده است که الکل به طور مستقیم خطر سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و به طور غیرمستقیم به تغییر رشته‌های  DNA و انکوژن کمک می‌کند. الکل با سایر عوامل شیمیایی سرطان‌زا اثرات هم افزایی دارد و از این طریق قدرت این مواد را در ایجاد سرطان افزایش می‌دهد. الکل همچنین با کاهش سطح آنتی اکسیدان‌های خونی مانند ویتامین A و E، روی و آهن و برخی ویتامین‌های B، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. در نهایت، الکل با تضعیف سیستم ایمنی، خطر پیشرفت سرطان را افزایش می‌دهد.

گذشته از شواهد بیولوژیکی، نتایج اپیدمیولوژیک متعددی به ارتباط بین مصرف الکل و سرطان‌های گلو، ریه، مری، معده، کبد، رکتوم و سینه در زنان اشاره کردند. الکل در زنان مصرف کننده نسبت به مردان، با مصرف حتی اندک، احتمال انقباض سرطان سینه را افزایش می‌دهد. به طور کلی، خطر نسبی ابتلا به همه انواع سرطان‌ها با مصرف الکل افزایش می‌یابد، اما نکته مثبت این است که  قطع مصرف احتمال ابتلا به سرطان‌های حنجره و حلق را کاهش می‌دهد.


*مرگ بیش از ۶ و نیم میلیون نفر بر اثر الکل

بیماری‌های کبدی ناشی از الکل در حال حاضر شایع‌ترین نوع اختلالات مرتبط با کبد در اروپا هستند. بیمارانی که از ALD رنج می‌برند، با پرهیز از مصرف الکل، امید به زندگی را افزایش می‌دهند، زیرا سیروز کبدی به طور مستقیم با مصرف الکل، حتی در مقادیر کم، مرتبط است. در سال ۲۰۱۶، سیروز کبدی ناشی از الکل باعث مرگ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دنیا شد. این در حالی است که کشته‌های کرونا طی حدود ۳ سال اخیر، بسیار کمتر از این مقدار بوده است.

تحقیقات نشان داده که مقادیر متوسط ​​تا زیاد الکل نه تنها به طور مستقیم خطر افزایش آلبومینوری و بروز بیماری مزمن کلیوی را افزایش می‌دهد، بلکه با افزایش فشار خون باعث آسیب کلیه به طور غیر مستقیم می‌شود.

*الکل بخورید تا افسرده شوید و خودکشی کنید

الکل یک ماده افسرده کننده است که با تأثیر بر انتقال دهنده‌های عصبی، بر خلق و خوی، افکار، احساسات و اعمال انسان تأثیر می‌گذارد. اگرچه مصرف الکل می‌تواند به کاهش موقت استرس و آرامش منجر شود، اما مصرف طولانی مدت آن باعث افزایش بروز اختلالات روانی عمده از جمله افسردگی شدید و اختلالات اضطرابی می‌شود.

آمار‌ها نشان می‌دهد که کشور‌هایی که مصرف الکل زیاد در بین جمعیت خود دارند، نرخ خودکشی در آنجا بالاست. ارتباط مثبتی بین مصرف الکل و اختلالات روانشناختی که بر سلامت روان تأثیر منفی می‌گذارند، منجر به افسردگی، اختلال شناختی، ناهنجاری (اختلال در بازداری)، تحریک‌پذیری و اختلال در قضاوت می‌شوند، کشف شد. این شرایط منجر به افزایش دو تا سه برابری خطر افکار خودکشی، اقدام به خودکشی و خودکشی کامل در میان مصرف کنندگان الکل نسبت به جمعیت عادی است. یک مطالعه همچنین افزایش خطر خودکشی را به ترتیب تا ۷ و ۳۷ برابر بلافاصله پس از مصرف الکل و پس از نوشیدن شدید گزارش کرد.

 
در پایان باید گفت؛ یافته‌های جدیدترین مطالعات علمی به طور فزاینده‌ای پیامد‌های عمیق و گسترده مضرات مربوط به الکل را برای افراد و جمعیت‌های بزرگ‌تر نشان داده و فرضیه‌های قبلی را در مورد اثرات مطلوب الکل بر شرایط خاص مورد تردید قرار می‌دهد و به صراحت اعلام می‌دارد که هیچ سطحی از مصرف الکل بی خطر نیست. حتی مقالاتی که بر برخی از مزایای مصرف الکل تأکید می‌کنند به خوانندگان هشدار می‌دهند که صنعت الکل به روزنامه‌نگاران پول می‌دهد تا افکار عمومی را به سمتی که طرفدار مصرف الکل است، هدایت کنند؛ چون با این ساختار نشان می‌دهد که الکل را می‌توان به شیوه‌ای مثبت مصرف کرد. در حقیقت، مصرف حتی مقادیر کم می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. همچنین آموزش عمومی باید به روز شود تا مردم را در مورد آخرین نتایج علمی در مورد پیامد‌های سلامتی مصرف الکل آگاه کند.

منبع:

/www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6633071/
پایان پیام//

برچسب ها: الکل ، مشروب ، کرونا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: