bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر تکمیل اطلاعات اقتصادی مودیان در سامانه مودیان، این سامانه را ابزاری کارآمد در جهت مالیات ستانی هوشمندانه عنوان کرد.

سامانه مودیان؛ ابزاری برای مالیات ستانی هوشمند/ اطلاعات اقتصادی مودیان باید تکمیل شود

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد علیپور رحمتی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون نقش پر رنگ سامانه مودیان مالیاتی بر عادلانه‌تر شدن روش‌های اخذ مالیات از مودیان اظهار کرد: بخش عظیمی از ضعف و همچنین کم و کاستی‌های نظام مالیاتی ایران ناشی از فقدان اطلاعات دقیقی است که سازمان امور مالیاتی در قبال مودیان مالیاتی با آن مواجه است. در طول سال‌های اخیر این موضوع تبدیل به راه فراری ساده برای فرار مالیاتی مودیان تبدیل شده است لذا پیش‌بینی می‌شود که با ثبت کامل اطلاعات اقتصادی اصناف در سامانه مودیان این روش فرار در سال آینده مسدود شود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: سامانه مودیان، نظام مالیاتی کشور را عدالت محور می‌کند؛ در حال حاضر شرایط در فضای اقتصادی کشور به گونه‌ای رقم خورده است که افراد ثروتمند با درآمد‌های سرسام آور به راحتی از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند، اما در مقابل افرادی همچون کارگران و کارمندان به درآمدی متوسط ناگزیر به پرداخت مالیات هستند.


علیپور با بیان اینکه مالیات کارمندان به صورت قهری اخذ می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر سامانه مودیان مالیاتی بر این اصل پایه گذاری شده است که فعالیت‌های اقتصادی تمامی افراد به طور کامل مورد رصد قرار بگیرد تا بر مبنای درآمدشان مالیات بپردازند، به همین خاطر می‌توان این گونه بیان کرد که سامانه مودیان این امکان را فراهم می‌کند روش‌های اخذ مالیات به شکل هوشمندانه‌ای صورت بپذیرد.


عضو کمیسیون اقتصادی در پایان سامانه مودیان مالیاتی را ابزاری مهم بر کنترل تورم تصریح کرد: درآمد واقعی دولت‌ها مالیات است. این درآمد می‌تواند به صورت مالیات مستقیم و یا مالیات بر ارزش افزوده مقق شود بنابراین دولت به هر میزانی که بتواند درآمد‌های کل کشور را از طریق مالیات تأمین کنیم، به همان اندازه از تشدید کسری بودجه جلوگیری می‌شود. با تحقق این آیده‌آل این تورم و نقدینگی حاضر در اقتصاد نیز کنترل می‌شود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: