bazarnews

کد خبر: ۹۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در بودجه 1400 حداقل مبلغ 15 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان تعیین شده است که باید سریع‌تر نظام شایستگی و ارزشیابی عملیاتی شود.

محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 10 خرداد) به عنوان درخواست کننده بررسی اولویت دار لایحه رتبه بندی معلمان اظهار داشت: تصویب این لایحه از شاهکارهای مجلس یازدهم بوده، چرا که بیانگر استمرار پیگیری‌های نمایندگان به ارسال آن از سوی دولت و مجلس است؛ پیگیری‌های کمیسیون آموزش نشان می‌دهد که برای اجرایی شدن بخش تعطیل شده سند تحول بنیادین در 6 زیرنظام تلاش کردند.

وی افزود: این لایحه بر توجه به معلمان به عنوان مهمترین مولفه اثربخش در تعلیم و تربیت تاکید دارد، ضمن اینکه همه ما از این جهت از آموزش و پرورش ناراضی هستیم که در جهت رسیدن آموزش و پرورش به یک وضعیت مطلوب تلاش نکرده است، کما اینکه تاکنون تنها در حوزه کمّی و پوشش تحصیلی اقدام شده و در جهت کیفی شدن آموزش اقدامی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: هم اکنون مجلس در تلاش است با این نگاه که معلم مهمترین عنصر حوزه تعلیم و تربیت بوده و نظام شایستگی و ارزشیابی معلم‌ها و نظام پرداخت‌ها باید براساس این نگاه اصلاح شود، این لایحه را به تصویب رساند.

وحیدی اظهار کرد: این نظام براساس قانون 6 زیرنظام تحول سند تحول بنیادین را طراحی کرده که یکی از آنها که وظیفه مجلس در آن این است که این مهم را که 10 سال توسط دولت مسکوت نگه داشته شده است را تا تبدیل آن به قانون پیگیری کند، چرا که در قانون برنامه ششم توسعه نیز به صراحت آمده است که در صورتی می‌توان رتبه بندی معلمان را اجرا کرد که این موضوع به صورت لایحه از دولت به مجلس تقدیم شود.

ایرادات لایحه رتبه بندی معلمان

وی ضمن تشکر از دولت و وزیر آموزش و پرورش برای ارسال این لایحه به مجلس افزود: یکی از ایرادات این لایحه این بوده که فوریت ندارد و حتی به رغم اینکه در بودجه 1400 حداقل مبلغ 15 هزار میلیارد تومان برای این مصوبه تعیین شده است، اما تا فوریت آن تصویب نشود، اجرایی نخواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: با بیان اینکه تقاضای جامعه فرهنگیان و مردم این است که این لایحه با فوریت بررسی و تصویب شود، عنوان کرد: انتظار می رود نمایندگان براساس نگاهی که به سند تحول بنیادین دارند، به انتظار 10 ساله معلمان پایان دهند تا براساس نظام شایستگی بتوان فرصت بسیار مهمی را برای ارتقای کیفیت حوزه آموزش در کنار توجه به فضاهای آموزشی، تجهیزات و مدارس ایجاد کرد، ضمن اینکه معلمان باید به عنوان مهمترین عنصر تاثیرگذار بر فرآیند آموزش در این قانون، محور قرار گیرند.

منبع: فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: