bazarnews

کد خبر: ۶۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
مرکز پژوهش های مجلس در کنار پیشنهاد خود به کمیسیون تلفیق مجلس به محاسبه درآمد گوگل از انتشار آگهی های شرکت های ایرانی هم پرداخته و نوشته است:« شرکت گوکل حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان از هر کسب ‌وکار برای تبلیغات دریافت می‌کند. اگر به طور متوسط هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها یکبار به گوگل تبلیغ سفارش ‏دهد؛ گوگل سالانه از محل تبلیغات شرکت‌های ایرانی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد‎.‎»

در شرایطی که ویروس کرونا به اقتصاد و کسب و کارهای مختلف حمله کرده و استارت آپ ها هم در این بین ضررهای بسیار زیادی کرده اند؛ حالا مرکز پژوهش های مجلس با ارائه پیشنهادی، داغ دل این کسب و کارهای نوین را در این شرایط تازه تر کرده و نمکی جدید به زخم آن ها پاشیده است. پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس به نمایندگان « دریافت مالیات 50 درصدی از تبلیغ شرکت های ایرانی در بستر گوگل» است، به این معنا که اشخاص حقیقی و حقوقی که تبلیغات خود را توسط خدمات تبلیغی گوگل انجام می‌دهند موظف خواهند شد تا معادل ۵۰ درصد کل مبلغ ‏پرداختی به این شرکت را نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند. به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه استارت آپ ها اگر چنین طرحی تصویب شود، قطعا کسب و کارهای نوین با ضربه ای دیگری رو به رو خواهند شد. مرکز پژوهش ها این پیشنهاد را به صورت اصلاحیه‌ای برای بند الحاقی تبصره ۱۵ مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ مبنی بر «اخذ عوارض از خدمات دیجیتالی» پیشنهاد داده است. پیش از این کمیسیون تلفیق تصویب کرده بود که اپراتورهای ارائه دهندگان خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ۱۰ ریال از استفاده کنندگان خدمات دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند و حالا مرکز پژوهش های پیشنهاد داده است به این مصوبه دریافت مالیات تبلیغ شرکت های ایرانی در بستر گوگل هم اضافه شود. نکته مهم این است که در حال حاضر بیشتر آگهی ها در فضای وب و دیجیتال در کشور در بستر گوگل صورت می گیرد.

برآوردها از درآمد گوگل از تبلیغات شرکت های ایرانی

مرکز پژوهش های مجلس در کنار پیشنهاد خود به کمیسیون تلفیق مجلس به محاسبه درآمد گوگل از انتشار آگهی های شرکت های ایرانی هم پرداخته و نوشته است:« شرکت گوکل حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان از هر کسب ‌وکار برای تبلیغات دریافت می‌کند. اگر به طور متوسط هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها یکبار به گوگل تبلیغ سفارش ‏دهد؛ گوگل سالانه از محل تبلیغات شرکت‌های ایرانی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد‎.‎»

اما این پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس در چند روز گذشته با واکنش منفی و تند شرکت های استارت آپی و فعالان این حوزه رو به رو شده است. عادل طلبی دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی در رشته توئیتی با اشاره به اینکه «به این ماجرای عوارض، مالیات یا هرچیزی که اسم آن را بگذاریم چند ایراد وارد است»، نوشت:« در مرکز به اصطلاح پژوهش ها دقیقا چه افرادی با چه تخصص هایی و براساس چه صلاحیت یا اطلاعات یا دانش یا تجربه یا تخصصی یا با مشارکت چه گروهی با حضور چه متخصصانی درباره این موضوع تصمیم گیری کرده اند. مبانی محاسبه ۵۰ درصد چیست؟ براساس چه جدولی، چه محاسباتی ۵۰ درصد را درآوردید؟ از کجا درآوردید؟ چرا ۴۹ درصد یا ۵۱ درصد نه؟ این مبانی محاسبه را چرا منتشر نکرده اید؟ چرا قانونی که قابلیت اجرا ندارد تصویب می کنید؟ چرا امنیت روانی فضای کسب و کار را مختل می کنید؟ هر وقت کاری کردید که مشکلاتتان حل شد و گوگل و مایکروسافت و اپل در ایران دفتر داشتند و من امکان ثبت فاکتور رسمی و «ممهور به مهر و دارای کد اقتصادی» را داشتم، بنشینید دور میزهایتان و تصمیمات این چنینی بگیرید.»

همچنین رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره کسب و کارهای اینترنتی هم در توئیتی نوشت: «مجلس و عوامل مرتبط در چند وقت اخیر کولاک کردند. آن از طرح بی سر و ته نمافا و این هم پیشنهاد گرفتن مالیات جدید. از مرکز پژوهش ها انتظار بیشتری می رود. وقتی شما جایگزین ندارید نباید محدودیت بگذارید. این راهش نیست.»

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: