bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
«حسینی» در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی توسعه صادرات کالا‌های غیر نفتی و همچنین حضور پر رنگ ایران در بازار‌های بین المللی را منوط بر ارتقاء سازمان توسعه تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی دانست.

ضرورت ارتقاء جایگاه سازمان توسعه تجارت/ رایزن‌های تجاری هنوز یک دلار هم دریافت نکردند

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حمید حسینی» رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عملکرد یک دهه اخیر سازمان توسعه تجارت و همچنین ضرورت اصلاح اساسنامه این سازمان اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت به دلیل بودجه اندک و اختیارات محدود خود، نمی‌‎‌تواند سطح تجارت خارجی ایران را تا حد ممتازی ارتقاء دهند. در حال حاضر ظواهر عملکرد این سازمان حاکی از آن دارد که ۸۰ درصد ظرفیت سازمان توسعه تجارت صرف حفاظت از بازار‌های منطقه‌ای و ممانعت از ایجاد اختلال در روند شده و تنها ۲۰ درصد توان باقی مانده این سازمان معطوف به توسعه دیپلماسی اقتصادی ایران در بازار‌های منطقه‌ای و بین المللی.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی افزود: متاسفانه بخش تجاری کشور مدافعی در هئیت دولت ندارد لذا همین موضوع باعث شده است که برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با تصمیماتی خلق الساعه، طرح یا برنامه‌های گوناگونی را بر علیه روند تجارت خارجی ایران در جلسه هئیت دولت به تصویب برسانند.

 

وی افزایش اختیارات سازمان توسعه تجارت را عاملی تاثیرگذار در توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت بیان کرد و گفت: یکی از وعده‌های دولت در حوزه تجارت خارجی، افزایش تعداد رایزن‌های تجاری بود، اما متاسفانه این مشکل همچنان به قوت گذشته خود پا برجاست؛ در حال حاضر به دلیل تشدید محدودیت‌‎های منابع مالی و کمبود بودجه، تعداد محدودی رایزنی تجاری به بازار‌های هدف صادراتی اعزام شده است.

 

حسینی در پایان تاکید کرد: با توجه با چالش‌های مذکور، در حال حاضر تقویت سازمان توسعه تجارت و همچنین احیای مجدد وزارت بازرگانی تنها راهکار‌هایی موثری هستند که دولت می‌تواند با استفاده از آن حضور ایران در بازار‍‌های منطقه‌ای را پر رنگ سازد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: