گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز؛ سعید ترکاشوند؛ دومین میزدگرد بازارنیوز با حضور «مرتضی مصطفوی» و «رسول سلیمانی» به عنوان کارشناسان صنعت خودرو با محوریتهای «نقش واردات خودرو در کاهش قیمت اتومبیلها» و همچنین «مولفه های لازم برای خصوصی سازی صنعت خودرو» برگزار شد.
در قسمت نخست این میزگرد، این دو کارشناس به موضوع تاثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت این کالا در سطح بازار پرداختند؛ در ابتدا مصطفوی در تشریح این امر ضمن تاکید بر مشخص شدن هدف اصلی و نهایی تصمیمگیران ارشد کشور در اجرایی کردن سیاست واردات خودرو گفت: واردات خودرو در شرایطی میتواند باعث تعدیل قیمت این کالا در بازار شود که شاخصهای کلان اقتصاد ایران در شرایط با ثبتی قرار داشته باشند.
این کارشناس صنعت خودرو ثبات نرخ ارز در بازار را مهمترین عامل در تاثیرگذاری واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو بیان کرد وتضویح داد: مادامی که اقتصاد ایران با چالشی همچون بی ثباتی نرخ ارز مواجه باشد نمیتوان این انتظار را در ذهن داشت که واردات خودرو بتواند نقش پر رنگی در کاهش قیمت خودروهای داخلی داشته باشد.
در ادامه این میزگرد، سلیمانی تفکیک بودجه ارزی از ریالی را گامی مهم برای صنعتی شدن فضای اقتصادی ایران بیان کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل حجم بالای درآمدهای ناشی از فروش نفت و مواد اولیه و سهم قابل توجه آن در اقتصاد کشور نحوه سیاستگذاری اقتصادی در ایران به گونهای رقم میخورد که سیاستگذار به دلیل تثبت نرخ ارز و با وارد کردن درآمد فروش نفت باعث پایه پولی کشور و تشدید تورم میشود؛ به بیان ساده تر قیمت کالا وارداتی ثبات اما به دلیل رشد تورم هزینههای تولید برای یک تولیدکننده افزایش مییابد.
این کارشناس صنعت خودرو نتیجه تداوم چنین سیاستی را ناکامی در رشد صنعتی کشور و ارزانی قیم کالاهای وارداتی در مقابل محصولات تولید داخل توصیف کرد و گفت: مطمئنا در چنین شرایط اقتصادی هیچ شرکت خودروسازی بین المللی نیز توان رقابت با محصولات مشابه خارجی خود را ندارد.
وی در ادامه در مورد تاثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو عنوان کرد: در شرایط فعلی کشور کشور ما با کمبود منابع ارزی مواجه هستیم لذا نمیتوان انتظار واردات حجم بالایی از خودرو را شاهد باشیم در نتیجه محدودیت در واردات نیز نمیتواند رقابت چندان قابل توجهی را در بازار ایجاد کند پس بهتر است نسبت به این موضوع واقعبین باشیم.
سلیمانی تاکید کرد: یقینا دولت با واردات ۷۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو ۱۵ هزار دلاری نمیتوان التهابات موجود در بازار خودرو را کاهش داد. تنها استفاده از مسئله واردات خودرو در این است که دولت از این طریق برای خود درآمد زایی خوبی را محقق سازد.
پایان پیام//