به گزارش بازارنیوز، این بلاتکلیفیها در حالی است که از چند روز پیش توزیع انواع پودرها و مواد شوینده در فروشگاهها و مغازهها کاهش یافت، به طوری که روز گذشته در تهران و سایر استانها قفسههای مواد شوینده کاملاً خالی شد. رئیس انجمن صنایع شوینده با تأکید بر کم شدن برخی شویندهها در بازار گفت: مواد شویندهای که در بازار نیست، قرار است گران شود. از چهار ماه پیش اعلام کردهایم با وضع موجود شرکتها شرایط تولیدشان مختل میشود و تا کنون به آن نظری که داشتیم نرسیدهایم، در نتیجه اکنون این کالا در فروشگاهها کم شده و علاقه نداریم این حالت به وجود بیاید.
جمعآوری کالا از فروشگاهها و مغازهها چند روز پیش از صدور فرمان افزایش قیمتها، ماههاست که رایج شده است. تولیدکنندگان پیش از اخذ مجوز افزایش قیمتها از ستاد تنظیم بازار نامه خود را در فضای مجازی منتشر و به مصرفکنندگان پیام گرانی قیمتها را مخابره میکنند. در ادامه این اقدامات در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت کالای مورد نظر به سرعت از قفسه فروشگاهها جمعآوری میشود و با تشنه نگه داشتن بازار بعد از چند روز کالا با نرخ جدید عرضه میشود. در نتیجه مردم برای خرید به فروشگاهها و مغازهها هجوم میآورند و کالا در بازار بار دیگر کمیاب میشود. این تجربه در اردیبهشت ماه همزمان با اجرای اصلاح یارانهها اتفاق افتاد و بار دیگر در دو روز گذشته برای بازار شویندهها تکرار شد.
کشمکش بر سر قیمت شویندهها
هفته گذشته صورتجلسه انجمن صنایع شوینده منتشر شد که در آن رشد ۳۰ درصدی قیمت پودرهای شوینده دستی و ماشینی و افزایش ۴۰ درصدی قیمت سایر محصولات شوینده و بهداشتی مصوب شده بود. بر این اساس، طبق اعلام انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی مصوب شده بود قیمت محصولات شوینده از ابتدای خردادماه ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد. پس از انتشار این صورتجلسه، یک مقام آگاه در ستاد تنظیم بازار با رد صدور هرگونه مجوز افزایش قیمت شویندهها گفت: افزایش قیمتی برای شویندهها به تصویب دولت نرسیده است. هیچ بحثی در خصوص قیمتهای جدید محصولات صنایع شوینده نشده و هر گونه افزایش قیمت بدون مجوز ممنوع است.
روز یکشنبه رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی از موافقت دولت با افزایش قیمت شویندهها خبر داد، اما ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت همچنان تکذیب کردند. این تکذیبیهها در حالی است که از روز گذشته قفسههای مواد شوینده از کالا خالی شد. صاحبان فروشگاه از افزایش قیمتها در روزهای آتی به مراجعان خبر دادند و تأکید کردند کالاها به دستور کارخانجات شوینده جمع آوری شده است.
نرخهای جدید
محمود علم بیگی رئیس انجمن صنایع شوینده و بهداشتی در ارتباط با برنامه پیگیری شبکه خبر با بیان اینکه شویندهها در رده سوم نیازمندیهای مردم قرار دارند، گفت: با رایزنی و مشورت با شرکتهای تولید مواد شوینده و بهداشتی و به علت افزایش بهای مواد اولیه داخلی و خارجی و سایر عوامل مانند گاز، برق و... مقرر شد تولیدات شوینده و بهداشتی که از اول خرداد روانه بازار میشوند با قیمت جدید عرضه شوند.
وی در مورد میزان افزایشها افزود: شویندههای پودری حدود ۲۴ درصد و شویندههای غیرپودری هم تا ۴۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت. همه روشهای قیمتگذاری رعایت شده و پس از تعامل با سازمان حمایت تولیدکننده و مصرفکننده و سازمانهای ذیربط قیمتهای جدید اعمال میشود.
رئیس اتحادیه شویندگان درباره کمیاب شدن شویندهها در بازار گفت: مواد شویندهای که در بازار نیست، قرار است گران شود. قیمتهایی که افزایش پیدا کرده است بیشتر آن تولیداتی است که در داخل خود مواد معدنی دارند که مربوط به دولت است. از چهار ماه پیش اعلام کردهایم با وضع موجود شرکتها شرایط تولیدشان مختل میشود و تاکنون به آن نظری که داشتهایم نرسیدهایم، در نتیجه اکنون این کالا در فروشگاهها کم شده و علاقه نداریم این حالت به وجود بیاید.
علم بیگی در پاسخ به اینکه چرا پیش از دریافت مجوز گرانی قیمتها عرضه کالا کم شده است، افزود: با توجه به اینکه شویندهها در ردیف سوم مصرف قرار دارند، با همکاران صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم که دست نگه داریم. هم اکنون به نتایجی رسیدهایم و منتظر مجوز هستیم. با توجه به اینکه تمام نهادهها از جمله آب، برق و گاز و مواد اولیه که از داخل و خارج تهیه میشود، گران شده است چارهای جز گرانی قیمتها نداریم. نرخ مدنظر ما ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت است، اما هنوز با آن موافقت نشده است.
وی تأکید کرد: ما حتماً نباید تأییدیه از سازمان حمایت داشته باشیم. باید تمام روشهای قیمتگذاری را رعایت کنیم و برای اینکه مشکلی پیش نیاید بعداً تعاملی هم با سازمان حمایت و بقیه سازمانها انجام میدهیم و بعد از آن نرخ رسمی را اعلام میکنیم؛ بنابراین ما قیمت را تعدیل و بعد از آن سعی میکنیم آن را به تأیید برسانیم و سپس اعلام میکنیم، اما هم اکنون با توجه به اینکه مقداری بازار با کاهش مواد شوینده مواجه است اجبار پیدا کردهایم که قیمتی را با همکاران در نظر بگیریم که تعدیل قیمت انجام شود تا با سازمانهای دیگر با نرخ جدید به تعامل برسیم.
علم بیگی افزود: فعلاً قرار است قیمتها به اندازهای تعدیل یابد که شرکتها بتوانند تولید کنند. شرکتهای پتروشیمی داخلی همکاری لازم را با ما نمیکنند. در حال حاضر کالایی با نرخ جدید وارد بازار نشده است، اما امیدواریم بعد از اینکه به بازار ارسال شد بتوانیم با سازمانهای مربوطه تعامل داشته باشیم.
همانطور که رئیس اتحادیه شویندگان اذعان داشته، تولیدکنندگان برای گرفتن مجوز افزایش قیمتها کالایشان را از بازار جمعآوری یا از توزیع روزانه آن جلوگیری کردند. باید منتظر ماند و دید آیا ستاد تنظیم بازار به تهدید تولیدکنندگان پاسخ مثبت میدهد یا خیر؟
/جوان