در روزهای اخیر قیمت لجستیک در کشور و بازارهای جهانی افزایش یافته است. افزایش بها حمل و نقل میتواند تاثیرات منفی در فروش محصولات و قدرت خرید مشتریان داشته باشد. در خودروسازی این مساله بسیار پررنگتر است، زیرا بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی دورتر از واحدهای خودروسازی تاسیس شدند. زنجیره تامین خودروسازان سالانه هزینه گزافی برای لجستیک پرداخت میکند. از سوی این روزها صنایع بالادستی محصولات خود را چنان افزایش دادند که با قیمتهای بین المللی در حال رقابت است. این مورد به صنایع پایین دستی به ویژه قطعه سازان چالش ایجاد خواهد کرد. در رابطه با این مورد با علی چنگی مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن به گفتگو پرداختیم:
موادپلیمری که سال گذشته با بها ۸۵ هزار تومان در هر کیلو خریداری میکردیم، اکنون به بها بیشتر ۱۳۰ هزار تومان رسیده است
* از ابتدا سال جاری تاکنون قیمت مواداولیه دستخوش تغییر و روبه افزایش بوده است، این مساله چه تاثیری در تولید قطعه سازان داشته است؟
یکی از معضلات و چالشهای فعلی قطعه سازان این مساله است، مواداولیه و قطعات خودرو افزایش چشمگیری داشته و این مورد موضوع جدی شده برای اینکه قیمتها تغییرات فراوانی یافته است. به طور مثال موادپلیمری که سال گذشته با بها ۸۵ هزار تومان در هر کیلو خریداری میکردیم، اکنون به بها بیشتر ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. برای تهیه این ماده در بورس کالا شرکت کردیم، موفق به خرید نشدیم. این افزایش ۴۰ درصدی قیمت مواداولیه در کشور نشان از وقوع فاجعه صنعتی برای تولیدکنندگان از نظر عرضه محصول خواهد بود.
* علاوه بر موضوع مواداولیه ظاهرا در روزهای اخیر قیمت حمل و نقل افزایش یافته است، این مورد چه تاثیری در افزایش بها قطعات خودرو میتواند داشته باشد؟
حمل و نقل یا لجستیک به شدت با افزایش قیمت همراه بوده است و این مورد بیشتر در حمل و نقل بین الملل شامل دریایی، زمینی و هوایی میشود. هزینههای لجستیک چندین برابر شده و به تبع آن هزینهها داخلی نیز افزایش یافته است. افزایش هزینه حمل و نقل در تمام صنایع اثر گذار است.
با رویه فعلی خودروسازان موفق به تولید بیشتر نمیشوند، ظرفیت تولید وجود دارد، اما با این رویکرد دست نیافتنی است
* در سال جاری خودروسازان وعده افزایش تولید را دادند، به نظر شما این وعده محقق میشود؟
موضوع خودروسازی را نمیتوان با یک جمله بیان کرد. خودروسازی از یک سو پیچیده و از سوی دیگر کاملا شفاف و روشن است. یکی از معضلات خودروسازی مدیریت است، تا زمانی که این واحدهای خودروساز رفتار خود را حل نکنند، نمیتوانند به برنامههای خود دست یابند. با رویه فعلی خودروسازان موفق به تولید بیشتر نمیشوند، ظرفیت تولید وجود دارد، اما با این رویکرد دست نیافتنی است.
* به عنوان پرسش پایانی، برخی از قطعه سازان از جمله مجموعه تولیدی شما ارسال قطعه به بازار افتر مارکت را دارد، شرایط این بازار چگونه است؟
بازار قطعات یدکی یا افترمارکت تابع زمان است، باتوجه به تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان این دو عامل سبب میشود که بازار شرایط عادی را نداشته باشد. هرچند که در ماه جاری شاهد یک بازار داغ و پر رونق بودیم و قطعه سازان از این بازار خود را خوب مدیریت میکنند.
/بازار