گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ خودرو به عنوان یکی از کالاهایی که معیار سنجش رشد قیمتها در بین مردم محسوب میشود، همیشه مورد توجه مردم و مسئولین بوده است. رشد قیمت خودروهای داخلی در سایه ممنوعیت واردات خودروی خارجی، پدیدهای بوده که چندسالی است نارضایتی مردم و حتی بخشی از مسئولین این حوزه را در بر داشته است.
در ۳ سال اخیر، قیمت خودرو، علارغم ادعای مسئولین ۲ خودروساز داخلی که مدعی هستند ۹۰ درصد مواد اولیه خودروهایشان داخلی است، به شدت بالا رفت؛ به طوریکه خودروی پراید در سال ۹۷ حدود ۲۴ میلیون تومان بود که امروز به نزدیکی ۱۷۵ میلیون تومان رسیده است.
این افزایش قیمت چندبرابری و شرایطی که در زمینه تولید و فروش خودرو (مانند قرعه کشی و پیشفروش یکساله و...) سبب نارضایتی مردم از وزارت صمت در دولت دوازدهم بود. دولت سیزدهم با شعارهایی که در خصوص بهبود شرایط خودروسازی داد، رضا فاطمی امین را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
*افزایش تولید خودرو، شعار فاطمی امین
یکی از شعارهای اصلی فاطمی امین به عنوان یکی از نگارندههای برنامه سید ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات، افزایش ظرفیت تولید خودرو بود. وی در ارائه برنامههای خود اعلام کرد که تولید خودرو را تا سال ۱۴۰۴ به سالانه ۳ میلیون دستگاه افزایش خواهد داد و بساط فروش با قرعهکشی و اینگونه اقدامات را جمع خواهد کرد.
از زمان سکانداری فاطمی امین، قیمت خودرو همانند قبل بالا رفت تا جایی که زمزمه واردات خودروی خارجی در بازار پیچید. این زمزمه و طرح مجلس برای واردات، کافی بود تا بازار دچار یک سکته بزرگ شود. قیمتها کاهش پیدا کرد، اما کسی خریدار نبود. رکود عمیقی بازار را فراگرفته بود که تاکنون هم آثار آن باقی مانده است.
نهم آبان ماه، فاطمی امین در صحبتی اعلام کرد که موج افزایش تولید خودرو در راه است و از دو هفته آینده این موج آغاز خواهد شد و مردم نتایج آن را خواهند دید. همچنین عسگری، نماینده مجلس در یک برنامه تلویزیونی در اول آبان ماه گفته بود: در جلسهای که با وزیر صمت داشتیم، ایشان قول داد ظرف ۶ ماه به وضعیت بازار خودرو سروسامان دهد و قرعه کشی خودرو را حذف کند.
*رشد قیمت خودرو علارغم وعدههای وزیر!
پس از این صحبت فاطمی امین، قیمتها در بازار با شیب ملایمی شروع به بالا رفتن کرد تا این که در خبرها آمد در جلسه اخیر سران قوا در ۲۸ مهرماه، قیمتگذاری دستوری خودرو برداشته شده است. این خبر همزمان شد با افزایش قیمت رسمی توسط خودروسازان.
سایپا در فروش جدید خود قیمت اکثر خودروهای خود را به صورت میانگین تا ۲۰ درصد افزایش داد و برخی خودروهای ایران خودرو مانند ۲۰۷، حدود ۴۰ درصد گران شدند. این افزایش قیمت در حالی بود که وزیر صمت، علت گرانی خودروها را کاهش تولید و عرضه میدانست و قرار بود با افزایش تولید قیمتها هم کاهش پیدا کند، ولی در عمل به صورت رسمی قیمتها افزایش یافت.
قیمت پژو ۲۰۷ دستی فرمان هیدرولیک پیش از این ۱۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. اما در لیست جدید محصولات ایران خودرو قیمت ۲۰۷ دستی به ۲۰۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی ۱۸۱ میلیون تومان بود و حالا بر اساس اطلاعیه جدید ایران خودرو قیمت کارخانه این خودرو با ۳۰ میلیون افزایش به ۲۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. اما بیشترین افزایش قیمت مربوط به ۲۰۶ تیپ ۲ است. قبل از اعلام جدید قیمتهای ایران خودرو، قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۲۷ میلیون تومان بود. اما در قیمتگذاری جدید، قیمت این خودرو به ۱۸۴ میلیون تومان رسیده است.
خبرگزاری تسنیم در گزارشی در این خصوص نوشت: «بررسیها نشان میدهد خودروسازان قرار است در سررسید تحویل خودروها به مشتریان برای محصولات، فرمول دستورالعمل قیمتگذاری خودروی شورای رقابت را ضمن محاسبه نرخ تورم بخشی اجرایی کنند. البته این موضوع برای آن دسته از افرادی است که به تاریخ زمان تحویل خودروهای خود رسیدهاند، البته هنوز خودروسازان از این موضوع راضی نیستند، اما فعلاً این تصمیم اجرایی شده است. بهنظر میرسد در فروشهای فوقالعاده هم قرار شده است قیمت تمامشده خودرو با محاسبه ۱۰ درصد سود اجرایی شود.»
*بازار دستور لغو افزایش قیمت رئیسی را نادیده گرفته است!
موج نارضایتی در خصوص افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی، موجب شد تا رئیس جمهور به وزارت صمت و خودروسازان دستور لغو این افزایش قیمت را بدهد. خودروسازان توجیه خود برای این افزایش قیمت را تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی و زیان ناشی آنها از فروش با قیمت پایین اعلام کردند، ولی با توجه به دستور مستقیم رئیسجمهور، این افزایش قیمت لغو شد.
با این حال دلالان ساکت ننشستند و با این گراهایی که از سوی دولت به بازار داده شد، در حال بازی با قیمتها و افزایش آنها هستند. جدول زیر، افزایش قیمت خودروهای داخلی را نشان میدهد. این جدولها مربوط به قیمت چهارشنبه ۱۹ آبان و شنبه ۲۲ آبان است.
زیان انباشته خودروسازان از یک طرف و ضرری که از فروش با قیمت پایینتر از هزینه تولید آن متحمل خودروسازان شده، منجر به چنین تصمیمی شده است، اما جناب وزیر صمت باید مشخص کند که برنامه او برای کاهش و ثبات قیمت خودرو چیست و این تغییرات قیمت تا چه زمانی قرار است رخ دهد؟
تصمیمات خلقالساعه او و تیم اقتصادی دولت، پالس منفی به بازارها خصوصا خودرو میدهد و فعالان این بازارها را دچار سردرگمی و برخلاف شعار دولت سیزدهم، اقتصاد را غیرقابل پیشبینی میکند. در چند نوبتی که وزیر صمت درخصوص خودرو و خودروسازان صحبت کرده، بازار دچار التهاب شده، لذا شاید بهتر باشد او به جای صحبت کردن و شعار دادن، بیشتر عمل کند تا شاید شاهد فجایع در صنعت و بازار خودرو نباشیم.
پایان پیام//