bazarnews

کد خبر: ۹۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز سه شنبه در جمع خبرنگاران درباره رتبه‌بندی معلمان، اظهار داشت: تحقق رتبه‌بندی معلمان با نظام پرداخت عادلانه به آنها، یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تأثیرگذار در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: از طرفی رتبه بندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد و آن عبارت از ارتقای صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلم است. یکی از مصادیق اصلی ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای معلمان، توانمندی‌های علمی و تخصصی آنها است و باوجود اینکه در سند تحول  بنیادین در ۱۰ سال پیش، سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز پنج سال پیش در برنامه ششم توسعه، تصریح شده بود که رتبه بندی معلمان باید مستقر شود، اما تا امروز این موضوع رخ نداده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس، اهتمام جدی دارند که در این دوره، این مطالبه جدی و به حق معلمان را جامه عمل بپوشانند.

فیاضی افزود:  فلسفه رتبه بندی معلمان، ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای و عمومی معلمان است. نتیجه رتبه‌بندی بر اساس این فلسفه، این است که آموزش با کیفیت‌تر می‌شود؛ پس دانش‌آموز با آموزش بهتری مواجه است و خروجی‌ها و فرآیندهای تربیتی و آموزشی و یاددهی، یادگیری قطعا بهتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، معلمانی که تلاش بیشتر و بهتری در تربیت دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهره مندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند. شرط لازم تحقق رتبه‌بندی این است که  متناسب با شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و فعالیت‌های علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقا پیدا کند و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود یابد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد، کیفیت آموزش و پرورش بهتر خواهد شد و نظام آموزش و پرورش‌ تعالی پیدا خواهد کرد. اکنون رتبه‌بندی در دستور کار است و روند کار به خوبی پیش می‌رود. همچنین در مرکز پژوهش‌های مجلس تلاش شده و  این مطالبه معلمان که مورد تأکید در اسناد بالادستی است،‌ تحقق پیدا کند.

فیاضی عنوان کرد: خود را ملتزم به پیگیری و اجرای دقیق آن و در اسرع زمان می‌دانیم که در واقع عقیده ما این است که یک نگاه سرمایه‌ای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و ضلع مهمی از همان نظام تحولی است که دغدغه همگان است و باید با همراهی و کمک نهادهای مختلف تصمیم‌گیری کشور، به فوریت مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بارها مقام معظم رهبری تأکید داشتند که نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.

سطح و کیفیت مدارس دولتی ارتقا یابد

فیاضی گفت: چاره‌ای نداریم جز اینکه سطح و کیفیت مدارس دولتی را از لحاظ آموزشی و تربیتی ارتقا دهیم که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس، به حداقل‌ها می‌رسند یا امکان قبولی آنها در کنکور کمتر می‌شود و به تعیبر مقام معظم رهبری خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می فرستند.

وی تصریح کرد: یکی از مداخلات و متغیرهای اصلی برای تحقق این مهم، استقرار نظام رتبه بندی معلمان است که باید در دستور اول پیگیری باشد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری روز گذشته مسعود فیاضی را به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

فیاضی که تحصیل کرده رشته عمران در دانشگاه تهران است، ۱۵ سال نیز دوره حوزوی خارج فقه را طی کرده است.

برچسب ها: معلمان ، مدارس ، مجلس
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: