bazarnews

کد خبر: ۹۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اجرای نظام رتبه بندی، رفع کمبود معلم، بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش‌ها، پرداخت مطالبات معوق و ساماندهی مطالبات استخدامی معلمان را مهم‌ترین موضوعات در برنامه پیشنهادی خود اعلام کرد.

به گزارش بازارنیوز: رییس جمهوری روز گذشته در نامه‌ای مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

نامه معرفی رییس جمهوری به همراه مشخصات و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز - سه شنبه - مجلس قرائت و اعلام وصول شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان، ارتقای کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی، هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در فرایند‌های آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزش‌یابی و نظارت و شفافیت، ایجاد زمینه مناسب برای تسهیلات مناسب صندوق به فرهنگیان از قبیل تأمین کمک هزینه مسکن، بیمه تکمیلی و تسهیلات سفر از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

در برنامه‌های فیاضی برای دوران تصدی در وزارت آموزش و پرورش آمده است: تربیت و تعالی آحاد جامعه از مهم‌ترین اهداف تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است. بر این اساس نظام آموزش و پرورش کشور را می‌توان مهم‌ترین رکن تحقق این هدف محسوب کرد؛ لذا از روز‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی تغییر ماهیت و کارکرد نظام آموزشی و پرورشی و همسوسازی آن با مبانی و تعالیم اسلامی به عنوان یکی از ضروریات تغییر در عرصه‌های مختلف اجتماعی کشور مطرح و دنبال شده است. در این راستا، تصریح به این مهم در قانون اساسی به عنوان وظیفه حاکمیت و از نیاز‌های اساسی مورد تأکید واقع شده است.

تأکید امامین انقلاب بر اهمیت و ضرورت توجه به آموزش و پرورش، ایجاد شورای عالی انقلاب فرهنگی، جایگاه‌بخشی و صلاحیت‌بخشی به شورای عالی آموزش و پرورش، توجه قانون‌گذار به این مهم در ضمن قوانین خاص و قوانین برنامه پنج‌ساله توسعه و بودجه‌های سنواتی و پیش‌بینی طرح‌ها، اسناد و سیاست‌های تحولی در این باره نشان از جایگاه این مهم در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران دارد.

در همین راستا، طرح‌های تغییر و تحول بنیادی نظام آموزش و پرورش از ابتدای دهه شصت تا اوایل دهه نود را می‌توان از مهم‌ترین تلاش‌های نظام‌مند صورت گرفته برای ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور به شمار آورد. با این حال، تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش در ۱۳۹۲ و تأکید نظام قانونگذاری بر اجرای این دغدغه را می‌توان به عنوان مهم‌ترین برنامه تحولی و نقطه عطفی در جهت ایجاد تغییر اساسی در ریل گذاری و مسیر حرکت نظام آموزش و پرورش کشور به حساب آورد.

از سوی دیگر، در چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام و دارای تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل. در این افق چشم‌انداز جامعه ایرانی برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی قلمداد شده و دارای جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی است؛ لذا برای دستیابی به اهداف این چشـم انداز و احـراز جایگـاهی مناسب درشأن ایران اسـلامی، توجه به تربیت نیروی انسانی اصلی‌ترین و مهم‌ترین زیرساخت‌های پیشرفت کشور و ابزار جـدی رقابـت در عرصه‌های مختلف است. هم‌چنین تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی ایران و مطالبات مقرر بیانیه گام دوم انقلاب نظیـر ایجاد تمدن نوین اسلامی، تقویت علم و فناوری به عنوان موتور پیشران کشور، افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه، تقویت عزت ملی و هویت ملی و ایستادگی در مقابل مستکبران، توجه به جوانان بعنوان محور تحقق نظام پیشرفته‌ی اسلامی و توجه به نیروی انسانی مستعد و کارآمد بعنوان مهم‌ترین ظرفیت امید بخش کشور و مبارزه با فساد و بسط عدالت و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی همه در گروتعلیم و تربیت انسان‌های شایسته است.

/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: