bazarnews

کد خبر: ۹۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کارکنان موسسه و بانک ها ادغامی بانک سپه در حالی با زحمات مضاعف تر از قبل مشغول فعالیت در این بانک هستند که دریافتی آنها بعضا به نصف حقوق و مزایای کارکنان اصلی خود بانک سپه هم نمی سد.

سپه سالاری سپه! | ۳۵ هزار کارمند بانک های ادغامی همچنان در بلاتکلیفی هستند

بازار؛ گروه بانک و بیمه: حدود یکسال و نیم گذشته زمانی که پرونده بانک ها ادغامی در بانک سپه بسته شد، کارکنان موسسه و بانک های ادغامی فکر نمی کردند حقوق و مزایای خیلی از آنها به نسبت همکارانشان در بانک سپه به شدت افت کند و برای همسان سازی حقوقشان ماهها معطل، سرگردان و بلاتکلیف شوند.
البته محمد کاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه قبل از ادغام بانک ها در این بانک، بارها اعلام کرد «با تشکیل بانک بزرگ سپه هیچ یک از کارکنان و کارمندان بانک های ادغامی تعدیل و یا اخراج نمی شوند» در این میان اما هر چند تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه چون بازخرید اجباری، تعدیل نیرو و یا اخراج پرسنل بانک سپه انجام نشده است اما ضعف مدیریتی در تبدیل وضعیت، همسان سازی حقوق کارکنان بانک های ادغامی موجب شده است تا داد ۳۵ هزار کارمند این بانکها نسبت به تبعیض و بی عدالتی در پرداخت حقوق و مزایای و نوع استخدام آنها درآید.

نابرابری در پرداختی های کارکنان بانکهای ادغامی بانک سپه کاملا در فیش حقوق آنها مشهود و ملموس است در حالی که همکارن آنها در این بانک (نیروهایی اصلی بانک سپه قبل از ادغام بانک ها در این بانک) که از حیث مدرک، تجربه، سابقه کار، پست مدیریتی و...با کارکنان بانک های ادغامی یکسان هستند اما بیش از ۲ برابر آنها حقوق دریافت می کنند

بی عدالتی در پرداخت حقوق در بانک سپه!
آنها که این روزها با تجمع اعتراضی آرام مقابل ساختمان نگین بانک سپه تهران و در شهرستانها مقابل شعبه مرکزی بانک خواهان رسیدگی به مشکلاتی چون ساماندهی و تعین و تکلیف وضعیت شغلی خود همچنین همسان سازی حقوق هستند. می گویند؛ مشکلات و نابرابریهایی در پرداختی ها کاملا در فیش حقوق ما مشهود و ملموس است در حالی که همکاران ما در این بانک (نیروهایی اصلی بانک سپه قبل از ادغام بانک ها در این بانک) که از حیث مدرک، تجربه، سابقه کار، پست مدیریتی و...با ما یکسان هستند بیش از ۲ برابر ما حقوق دریافت می کنند.
هر چند ادغام بانکها در راستای چابکی سیستم بانکی، کارایی بیشتر، کاهش هزینه های اضافی، ایجاد توان بالای مدیریتی و در نهایت بازسازی ساختارهای بانکی و نهادهای مالی رویکردی درست و اقدامی بجاست، اما سخن اینجاست چرا ادغام بانک‌ها صورت گرفته است اما مشکلات درون سازمانی چون نابرابری حقوق کارکنان همچنان پابرجاست و هزاران نفر کارمند بانک باید سردرگم باشند.

خیلی از کارکنان بانکهای ادغامی که بیش از ۳ برابر کارکنان بانک سپه (سابق) هستند اکنون زیر پرچم این بانک قرار دارند اما با تغییر پست های سازمانی مقام و مرتبه آنها در جایگاهی که قبلا بوده اند تا حدی پایین آمده است و از طرفی با بی عدالتی در دریافت حقوق و مزیا نسبت به همکاران خود در بانک سپه مواجه اند

عدم شفافیت در بانکی با ۴ هزار شعبه و ۵۰ هزار کارمند 
به گفته کارشناسان، اینکه تابلو موسسه و بانکهای ادغامی با نام «بانک سپه» تغییر کند را نمی توان ادغام بانکها نام گذاشت، بدون اینکه کار خاصی در این زمینه انجام شود و یا تحولی ساختاری در این زمینه اتفاق بیفتد.
سئوال خیلی از کارکنان ادغامی این است اکنون که حدود یکسال و نیم از ادغام بانک ها در بانک سپه می گذرد چرا مدیریت باید طوری باشد که حقوق و مزیای کارکنان این بانک با هم فرق کند. آشفتگی مدیریتی تا حدی است که کارکنان بانک های ادغامی بعضا در دریافت عیدی، سنوات و پاداش مشکل دارند و از طرفی قراردادهای آنها به نسبت کارایی، تخصص، سوابق و ...هنوز شفاف نیست. عدم شفافیت در بانکی با ۴ هزار شعبه و ۵۰ هزار کارمند 
درست است که کار مدیریتی برای ساماندهی کارکنان بانک سپه با ادغام بانکهای خصوصی کار آسانی نیست چرا که این بانک با برخورداری از ۴ هزار شعبه و حدود ۵۰ هزار کارمند در تعیین و تشخیص مدیران سخت به نظر می رسد اما خیلی از کارکنان بانکهای ادغامی که بیش از ۳ برابر کارکنان بانک سپه (سابق) هستند اکنون زیر پرچم این بانک قرار دارند اما با تغییر پست های سازمانی مقام و مرتبه آنها در جایگاهی که قبلا بوده اند تا حدی پایین آمده است و از طرفی با بی عدالتی در دریافت حقوق و مزیا نسبت به همکاران خود در بانک سپه مواجه اند.
گزارش میدانی خبرنگار «خبرگزاری بازار» از بانک های ادغامی حکایت از آن دارد که اکثر کارکنان و کارمندان بانک های ادغامی از نوع مدیریت بانک سپه و تبعیضی که در پرداخت حقوق و مزیا همچنین طبقه بندی پست های مدیریتی گله مند هستند.

حدود یک سال و نیم است که از ادغام بانکها در بانک سپه می گذرد، طی این مدت آشفتگی های مدیریت هویداست و کارکنان بانک علاوه بر  بلاتکلیفی در همسان سازی حقوق و مزیا در نحوه چگونگی قراردهای استخدامی و تعیین پست های مدیریتی مشکل دارند

یک سال و نیم بلاتکلیفی برای تعیین وضعیت شغلی و دریافت حقوق مناسب
یکی از کارمندان بانک مهر اقتصاد سابق که هم اکنون تابلو بانک سپه در سردر این بانک نصب شده است در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: زمانی که صحبت از ادغام بانک ها شد ته دلم خالی شد چون می دانستم چناچه مدیریت دقیق، اصولی و کارشناسانه در راستای تعیین پست های مدیریتی، چگونگی پرداخت حقوق و مزایا و... حاکم نشود با توجه به وجود هزاران شعبه همراه با دها هزار نیروی کار در بانک جدید سپه مشکلاتی برای کارکنان بانک ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه اکنون که حدود یک سال و نیم است که از ادغام بانکها در بانک سپه می گذرد اما طی این مدت آشفتگی های مدیریت هویداست و کارکنان بانک علاوه بر  بلاتکلیفی در همسان سازی حقوق و مزیا در نحوه چگونگی قراردهای استخدامی و تعیین پست های مدیریتی مشکل دارند.
یکی دیگر از کارمندان بانک های ادغامی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره مشکلات خود و همکارانش پس از ادغام در بانک سپه گفت: اکنون حقوق و مزایای ما به بهانه همسان سازی ۵۰ درصد افت کرده است و مسئولان در اعتراض ما می گویند که احکام صادر بشود حقوق ها تعدیل می شود. الان من با ۱۲ سال سابقه و تخصصی که دارم با کارمند صفر کیلومتر بانک سپه از حیث رتبه شغلی در یک سطح قرار داریم و جالب اینجاست که حقوق وی از من هم بیشتر است.
وی در ادامه گفت: بنده در بانک قبلی رتبه شغلی ۱۲ را داشتم اما اکنون در رتبه شغلی ۵ قرار دارم. آیا سزاوار است با ۱۲ سال سابقه کار و تخصصی که دارم این پست را داشته باشم و حقوق من حدود ۶ میلیون تومان باشد، در حالی که همین رتبه برای کارمند بانک سپه قبل از ادغام که اکنون نیز فعال می باشد، ۱۲ میلیون تومان است؟ این چه بی عدالتی است چرا مسئولان جواب نمی دهند؟.

علاوه بر کاهش حقوق و مزیا و نزول رتبه شغلی، متاسفانه اکنون پوشش های بیمه ای ما نیز دچار تغییر شده است از بیمه تکمیلی ما کم کرده اند و دیگر چون گذشته مزایا و استفاده از مراکز رفاهی را به آن صورت نداریم

پوشش بیمه ای نامناسب، حقوق کم و رتبه شغلی پایین حاصل ادغام بانک ها در بانک سپه
این کارمند بانک ادغامی در بانک سپه گفت: علاوه بر کاهش حقوق و مزیا و نزول رتبه شغلی، متاسفانه اکنون پوشش های بیمه ای ما نیز دچار تغییر شده است از بیمه تکمیلی ما کم کرده اند و دیگر چون گذشته مزایا و استفاده از مراکز رفاهی را به آن صورت نداریم.
وی در ادامه افزود: یک سال و نیم است که وعده یکسان سازی حقوق به ما می دهند اما در عمل هیچی ندیدیم. کار ما به نسبت گذشته چند برابر شده است چرا که هم باید کارمشتریان سابق خود را انجام دهیم و هم اینکه کار ۴ بانک دیگر را نیز انجام دهیم، اما کارکنان بانک سپه فعالیتی روتین چون گذشته دارند. حال در چنین شرایطی حقوقی به نسبت کمتر از همکاران خود در بانک سپه دریافت می کنیم.
این کارمند گله مند بانک سپه گفت: قرار بود با ادغام بانک ها پروژه یکسان سازی حقوق انجام شود طوری که یک کارمند بانک سپه متناسب با میزان کارایی، سابقه، تجربه کاری، مدرک و پست مدیریتی حقوق بگیرد نه اینکه دو کارمند بانک سپه در یک اتاق با سابق کار، مدرک و تجربه و پست مدیریتی یکسان یکی ۱۲ تا ۱۳ میلیون حقوق بگیرد و دیگری ۴ تا ۵ میلیون تومان.
وی افزود: بانک سپه از لحاظ منابع مالی به دلیل کثرت اموال و دارایی های فراوانی که با ادغام بانکها به آن دست یافته است شرایط مالی مناسبی دارد اما اینکه چرا نسب به متعادل کردن حقوق و مزایا تعلل می کند ابهامی است که اکنون کارمندان بانک های ادغامی را به اعتراض در شعب بانک کشانده است. آنها با تجمع در مقابل بانک ها خواهان جلوگیری از تضییع حقوق و یکسان سازی حقوق و تعیین تکلیف خود هستند.
بنا به این گزارش الان مدتی است که کارکنان و کارمندان بانک های ادغامی با تجمعی آرام و اعتراضی مقابل بانک سپه در تهران و برخی شهر ها خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده اند. حدود یکسال و نیم از ادغام بانکها در بانک سپه می گذرد اما همچنان ناعدالتی در پرداختی ها و پست های مدیریتی و رده ای شغلی دیده می شود، معترضین می گویند؛ مسئوالان هر چه سریعتر تکلیف آنها را روشن کنند.
هر چند مسئولان بانک سپه نیز به دلیل گستردگی انبوه مدیران در حال چاره جویی برای راهکاری اصولی هستند و این کار سخت به نظر می رسد اما باید به کارکنان بانک به خوبی پاسخ دهند و با تدابیری خاص پرونده ادغام بانک ها در بانک سپه را به درستی آنگونه که رضایت کارکنان به درستی جلب شود مختومه کنند.

بازار/

برچسب ها: سپه ، کارمند ، بانک سپه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: