bazarnews

کد خبر: ۹۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
برنامه اقتصادی دولت سیزدهم زیر ذربین/۴
یک عضو اتاق بازرگانی ضمن اشاره به وضعیت بازار‌های صادراتی ایران در خارج از کشور، خاطر نشان ساخت: اکنون وضعیت بازار صادراتی ایران به گونه‌ای شده است که کشور ترکیه به عنوان یک رقیب جدی شانه به شانه کشورمان در حال رقابت است و دولت آینده هر چه سریع به فکر حفظ بازار‌های خارجی خود باشد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛  در برنامه اعلام شده‌ای از سوی تیم اقتصادی آیت الله رئیسی، رئیس جمهور منتخب بر اساس اهداف مهمی که در راستای افزایش صادرات غیر نفتی تعریف شده است جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۴ یعنی تا پایان عمر دولت سیزدهم موظف است صادرات غیر نفتی را به ۲ برابر افزایش دهد.

در این چشم انداز پیش بینی شده است که در مرحله نخست ابتدا صادرات غیر نفتی کشور از ۳۵ میلیارد دلار به ۷۰ میلیارد دلار افزایش  یابد و در مرحله بعدی دولت موظف است میزان حجم صادراتی به کشور‌های همسایه را از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد افزایش دهد.

با برسی برخی از این آمار و ارقام مطرح شده، دولت سیزدهم مد نظر دارد  در طول عمر ۴ ساله خود تراز تجاری کشور در حوزه‌های صادرات غیر نفتی و صادرات به کشور‌های همسایه را حداقل تا ۲ برابر افزایش دهد.

 البته این امر، موضوع تازه‌ای نیست و همواره بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی بر لزوم افزایش صادرات غیر نفتی و افزایش صادرات به همسایگان تاکید به سزایی داشتند. حتی ما این تاکیدات را در میان صحبت‌های انتخاباتی بسیاری از نامزد‌ها نیز شاهد بودیک که در مناظره‌های خود خاطر نشان می‌کردند که میزان صادرات ایران به کشوری مانند افغانستان به مراتب بیشتر از صادرات به اروپا است.

در این راستا خبرنگار پایگاه خبری بازار نیوز در گفتگو با  برخی از اعضای اتاق بازرگانی افغانستان و عراق  و فعالان اقتصادی این بخش به وضعیت بازار‌های صادراتی ایران در این کشور‌های همسایه پرداخته است.

«حسین سلیمی» رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در این گفتگو به وضعیت صادرات محصولات ایرانی به افغانستان اشاره کرد و گفت: در شرایط کلی  میزان واردات افغانستان در سال ۷ میلیارد دلار برآور شده است که  ایران با صادرات ۳ تا ۵/۳ میلیارد دلار صادرات به این کشور سهم ۴۵ تا ۵۰ درصدی را به خود اختصاص داده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: عمده محصولاتی که به افغانستان  صادر می‌شود، کالا‌هایی نظیر مصالح ساختمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی  و فرش‌های ماشینی است که به دلیل  تبع نظر افغانستانی‌ها و عادت شهروندان این کشور به این محصولات، زمینه خوبی برای صادرات به افغانستان فراهم شده است.

وی تاکید کرد: در این بازار ایران تنها نیست و کشور ترکیه به طور بی سابقه‌ای شروع به فعالیت  اقتصادی در این کشور کرده است؛ اکنون اولویت دولت آینده افزایش درآمد ارزی نباشد، در حال حاضر حفظ و نگهداشت جایگاه ایران در بازار افغانستان بسیار مهمتر  از افزایش درآمد خواهد بود.

سلیمی خاطر نشان ساخت: اکنون ترکیه با احداث فرودگاه‌ها و برخی طرح‌های عمرانی  در صدد ارتقاء جایگاه خود در افغانستان است و دیری نباشد که ترکیه جای ایران را در بازار افغانستان را تصاحب کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: ایران دارای مرز‌های طولانی با افغانستان است و در این بین احداث راه آهن خواف- هرات برگ برنده‌ای برای انتقال و حمل و نقل  کالا‌های ایرانی به این کشور محسوب می‌شود که انتقال امن و سریع محصولات به این کشور را به ارمغان آورده است.

وی تاکید کرد:  متاسفانه دولت به بازار‌های افغانستان توجه‌ای وجود ندارد و ما در مقابل صادرات ۳ میلیاردی خود به افغانستان  تنها از ۲۰ میلیون دلار  از این کشور واردات داریم که این امر حاکی از روابط تجاری یک طرف بین دو کشور است.

سلیمی در آخر متذکر شد: اکنون ایران بخشی از نیاز گوشت قرمز خود را از برزیل تامین می‌کند و این درحالی است که افغانستان می‌تواند همین نیاز را به راحتی برای ایران برآورده سازد و به جای هزینه بالا و مسیر دور دست، می‌توانیم گوشت قرمز  نیاز کشور را از همسایه خود تامین کنیم. با تحقق این امر روابط  تجاری دو کشور گسترده شده و در نتیجه با افزایش درآمد، طرف  افغانستانی از قدرت عمل بالایی برای خرید و واردات کالا  برخوردار خواهد شد.


اخبار مرتبط:
 

 

 

 اخرین فرصت برای نجات بازار عراق،تنها  یک سال

علاوه بر افغانستان، عراق دیگر همسایه ایران است که تبدیل به بازار هدفی برای بسیاری از محصولات ایرانی شده است. کشور عراق به واسطه منابع نفت و گاز سرشاری که دارد عملا از هیچ کشوری نفت یا گاز وارد نمی‌کند چرا که عراق از مهمترین کشور‌های نفتی منطقه محسوب می‌شود.

 طبق آخرین برآورد‌ها و آمار‌های برسی شده ۹۵ درصد واردات  عراق شامل کالا‌های مصرفی و غیر نفتی است؛ کشور عراق پس چین دومین شریک مهم تجاری ایران محسوب می‌شود و همواره این کشور پذیرای کالا‌هایی  مانند محصولات کشاورزی و میوه جات، مصالح ساختمانی، خشکبار، کفش و دیگر اقلام است.

تا قبل از تحولات و اتفاقات به وقوع پیوسته،  سهم ایران  از کل نیاز بازار محصولات وارداتی  عراق  آماری بالغ بر ۵۰ درصئ بوده است، اما اکنون بازار این کشور در حال حاضر تغییر و تحولات مهم  و در عین حال نگران کننده‌ای را سپری می‌کند.

«رامین پولادرگ» عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری  بازار نیوز، به وضعیت بغرنج بازار عراق اشاره کرد و گفت: ما باید در بازار‌های عراق طوری عمل کنیم که در زمینه عرضه محصولات خود همواره حرفی برای گفتن داشته باشیم و این امر تنها با استفاده از افزایش صادرات محصولات غیر نفتی  و با کیفیت بالا تحقق می‌یابد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق  افزود: متاسفانه در این سال  عربستان و ترکیه  حضور پر رنگی در بازار عراق داشتند و این هشدار را باید داد که در آینده نه چندان دور ترکیه تمام بازار عراق را  تصاحب خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ترکیه به عنوان همسایه عراق  با استفاده از مولفه‌هایی نظیر شرایط مطلوب حمل و نقل و کیفیت بالای محصولات، توانسته است سلیقه و نظر مصرف کنندگان عراقی را به خود جلب کند و اکنون با اطمینان می‌توان ادعا کرد که ایران تنها یک سال وقت دارد تا بازار عراق مجددا به دست آورد.

 پولادرگ خاطر نشان کرد: امروزه آن چه که مانع صادرات ما به عراق شده خلاء یک دیپلماسی فعال اقتصادی در این کشور است که باعث افت صادرات ما شده است. اکنون نیاز ما بر این است که وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه برای احیای دیپلماسی اقتصادی  بایکدیگر هماهنگ باشند، با تحقق چنین امر مهمی صادرات ایران به عراق نیز تسهیل خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در اخر یادآور شد: علاوه بر این، روند بروکراسی نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی  یکی دیگر از موانع صادرات محصولات به دیگر کشور‌ها است که باعث بی میلی برخی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی می‌شود، اما در عین حال برخی از افراد با استفاده از رانت به راحتی محصولات خود را صادر یا حتی محصولات غیر ضروری را وارد می‌کنند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: