«آقای دکتر ببخشید هزینه عمل جراحی..... چقدر میشه؟» این پرسشی تکراری است که در فضای مجازی از بنده میپرسند و در جای خالی میتوانید نام اعمال جراحی مختلف را بنویسید! و جواب من هم این است که خانم یا آقای محترم! کفش که نمیخرید که قیمت میپرسید! چطور میشود از راه دور و برای همه بیماران یک نسخه پیچید و یک بسته قیمتی ارائه کرد؟! آیا قیمت سلامتی یک بیمار مقطوع است؟
هزینه عمل های جراحی چاقی به خیلی از فاکتورها از جمله شاخص توده بدنی، نوع عمل، نوع وسایل مصرفی، نوع بیمه پایه و بیمه تکمیلی، نوع بیمارستان و... بستگی دارد.
در کشور ما و در حال حاضر بیمه اعمال جراحی چاقی را فقط برای افراد با شاخص توده بدنی بالای ۴۰ تا حدی پوشش میدهد و بقیه بیماران چاق باید هزینه آزاد پرداخت کنند.
به نظر میرسد در دنیای امروز، تبلیغات و بازاریابی از رموز اصلی موفقیت در هر کاری است؛ البته صرفنظر از توانایی علمی و عملی آن فرد در آن حرفه! آیا واقعا خدمات پزشکی نیاز به تبلیغ دارد؟ در دنیای پرازدحام امروزی، بیماران بهراحتی و به روش سنتی قادر به انتخاب بهترین روشهای تشخیصی و درمانی نیستند.
از طرفی از آنجا که بر فضای مجازی نظارتی وجود ندارد، بیماران بهناچار به سمت فردی هدایت میشوند که با هزینه و تبلیغات بیشتر بیماران را میخکوب میکند اما آیا جذب بیماران ناآگاه بیشتر، تناسبی با کیفیت خدمات درمانی دارد؟ متاسفانه در دنیای پررقابت امروز، مخصوصا در کلانشهرها بهجای انتخاب خدمات درمانی بهتر، بیماران گرفتار کمپینهای تبلیغاتی میشوند. پس آگاه باشید!
دکتر شهاب شهابی - فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی / روزنامه جام جم