در ماه مارس پس از آنکه مشخص شد چند مسافر در کشتی های مسافربری به کرونا مبتلا هستند هزاران نفر در این کشتی ها در حوزه آمریکای لاتین، دریای کارائیب و خاور دور در این کشتی ها قرنطینه شده و محبوس ماندند . انجمن بین المللی خطوط کشتیرانی مسافری اعلام کرده که محدودیت های اعمال شده ناشی از شیوع ویروس کرونا 50 میلیارد دلار در سراسر جهان به این صنعت آسیب زده و باعث شده که 334 هزار نفر شغل خود را از دست بدهند .
شیوع ویروس کرونا باعث لغو شدن گسترده رزرو بلیت کشتی های مسافری شد و نشانه های کمی از بهبود اوضاع برای فصل زمستان دیده می شود .
یکی از شرکت هایی که در این مسیر آسیب جدی دیده کاستا کروز بود که 180 نفر از مسافران فرانسوی اش و خانواده سه نفر از مسافران که در یکی از کشتی های این شرکت به نام مجیکا جان خود را از دست داده اند علیه اش اعلام دعوی کرده است . شرکت های کشتیرانی مسافری حالا برای فعالیت خود پروتکل های جدیدی را اعمال کرده و مسافران باید پیش از سوار شدن به کشتی ها باید تست کرونا بدهند و یک پرسشنامه درباره وضعیت سلامت خود ارائه داده و دمای بدن آنها هم به صورت منظم چک خواهد شد . خدمه این کشتی ها اما نه تنها باید آزمایش کرونا بدهند بلکه باید 14 روز هم در قرنطینه باشند .
بسیاری از این کشتی ها برای آنکه هزینه قرار گرفتن در نزدیکی بنادر را پرداخت نکنند در فاصله دورتری از بنادر لنگر انداخته اند . ایتالیا بزرگترین صنعت کشتیرانی مسافری در اروپا را در اختیار داشته و 53 هزار نفر ایتالیایی در این کشور در مشاغل مرتبط با این صنعت مشغول به کار هستند . درآمد ایتالیا از محل کشتیرانی مسافری 17 میلیارد دلار در سال برآورد می شود .