گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: بسیاری از سریال ها و فیلم های سینمایی، فرصتی برای یادگیری هستند. داستان سریال ها و فیلم ها می تواند زندگی یک فرد را کاملا تحت تاثیر قرار داده و عوض کند. در ارتباط با دنیای اقتصاد هم آثاری زیاده ساخته شده اند. اگر از مستندهای اقتصادی میانه خوبی ندارید، سریال های جذاب این حوزه می تواند شما را با برخی مسائل اقتصادی، آشنا کند.
مد مِن
اصطلاح Mad Men اصطلاحی است که تبلیغاتچیهای خیابان مدیسون (خیابانی در نیویورک که اکثر آژانسهای تبلیغاتی در آن دفتر داشتند) در دههی پنجاه میلادی برای توصیف خودشان وضع کردند. این اصطلاح ایهامدار همچنین نام سریالی است که متیو وینر (نویسنده و تولیدکنندهای که سریال مشهور Sopranos را در کارنامه خود دارد) دست به خلق آن زد.
پخش این سریال در ۱۹ جولای ۲۰۰۷ از شبکهی کابلی AMC آغاز شد و پس از هفت فصل و ۹۲ قسمت، با پخش آخرین قسمت آن در ۱۷ می ۲۰۱۵ خاتمه یافت. زمان تاریخی فصل اول مارچ ۱۹۶۰ است و فصل هفتم تا نوامبر ۱۹۷۰ پیش میرود. ماتیو وارنر، کارگردانی این اثر را بر عهده دارد.
خلاصه داستان: این سریال روایتگر دهه شصت امریکا و به خصوص نیویورک است. سریال حواشی زندگی فردی به نام دان دِرِیپِر رئیس بخش طراحی شرکت تبلیغاتی اِستِرلینگ کوپِر می باشد. او دارای همسر، شغل و همکارانی خوب است، ولی با جلو رفتن داستان زندگی این فرد دچار تغییراتی می شود. داستان درام هم بر روی فعالیتهای کاری آژانسها و هم زندگی شخصی شخصیتها تمرکز دارد.
در پایان باید گفت که این سریال آن قدر جذاب است، که بسیاری آن را عالیترین درام تلویزیونی تمام تاریخ میدانند. درست است که دورهی تاریخی این سریال دههی پر فراز و نشیب ۱۹۶۰ آمریکاست، اما جهانبینی مطرح شده در سریال و درگیریهای شخصیتهای سریال در زندگی خصوصی و حرفهای و انتخابهای درست و نادرست آنان و نزدیکی بسیار تنگاتنگ خط داستانی با واقعیت زندگی حاوی درسها و نکاتی است که فراتر از یک دورهی خاص زمانی میرود. نمره این اثر در سایت بانک اطلاعات فیلم ها، 8.6 از 10 است.